Av: David Jønsson Anmeldelser 7. august 2017

EP-anmeldelse: Rick Ashtray – «INC.»

Rick Ashtray INC

Artist: Rick Ashtray

Singel: «INC. (2017)

Plateselskap: Black Pop Records

5

Selv om helgen er over, er det ingen grunn til å fortvile. Rick Ashtray er ute med ny EP og er det perfekte soundtracket til slappe sensommerdager. Bandet består av medlemmer fra andre unge lovende band som Mats Wawa, Blomst og Gold Celeste (tidligere Angelica’s Elegy), og gav ut en fullengder i fjor som fløy ganske lavt under radaren. «Inc.» er bandets første utgivelse på det relativt ferske selskapet Black Pop Records, som er en underlabel for ypperlige Jansen Plateproduksjon.

«Inc.» byr på fire låter med en halvrød tråd om å leve av slapt kontorarbeid og telle ned til helgen, så man kan endelig slippe seg løs. Workin’ for the weekend, som det heter på godt norsk. «One of These Nites» er et glitrende stykke boogie-tyggegummipop der det nikkes til både Eagles og Kiss med glimt i øyet. Gjengen er ikke redd for å omfavne AOR-sjangeren, og makter å være gubbete og full av ungdommelig pågangsmot på en gang. Selv om bandet vasser i ironiske referanser (se bare på navnet), har de tungen rett i munn og viser en forfriskende meloditeft. For ikke å snakke om eksplosivt gitarspill av Petter Haugen Andersen og Lasse Febakke Karlsen. Her riffes det uhemmet over en lav sko.

For min del kommer høydepunktet helt til slutt med låten «Country Boys». Låten kan minne om den rufsete sjarmen til The Men. Det er aldri noen ulempe. Etter kun 10 minutter med frihetsrock er EP-en over, men den er såpass overbevisende at jeg sitrer i spenning på det kommende albumet. Se dem på klubbdagen på Mono på tirdag. Det skal i hvert fall jeg!

Singelanmeldelse: Mats Wawa – «Psychedelic Overlord»
Singelanmeldelse: Mats Wawa – «Smoke on the Water»
Musikalske sidespor – uke 40 (inkludert Mats Wawa- «Rolig EP»)