Øya 2017 – Emile the Duke pres: Aasen tar Helg

Emile the Duke pres: Aasen tar Helg - Øya 17 / Foto: Tor Orset

Emile the Duke pres: Aasen tar Helg – Øya 17 / Foto: Tor Orset

Tekst: Aslaug Olette Klausen Foto: Tor Orset

Emile The Duke presenterte fredag for første gang Aasen i stort format, med fullt band, korister og dansere, foran et stort publikum.

Han entret scenen til åpningssporet fra andreskiva Aasen tar helg, og han var fin, og alle i publikum var fine. Sjelden har jeg sett så mange smilende fjes, så tidlig i en konsert.

En årsak var tonen i den karakteristiske, passiv-aggressive snakkesyngingens avæpnende sjarme. En annen var den liksom-amatørmessissige bildebruken bak. Men vel så viktig var det at mange allerede kjente figuren, og ikke minst; kjente seg mer eller mindre beskjemmet igjen i mannen i trettiårene, med frakk, og kommunejobb. Også om man hverken er mann, 34 eller kommuneansatt.

Det vanlige voksenlivet likner ett vanlig voksen. Og Aasen er en uironisk karikering.

Slektskapet til 80-tallet er musikalsk tydelig i synthene, samplingene, dataspillreferansene og det samlede format. Også humoren som ligger til grunn har røtter i den som var på tv i gamle dager, før alt fikk ironisk distanse. Gjentagelser, f.eks. i insisteringen på «det vanlige», har samtidig samme effekt som lydbildet som foregir seg å være enkelt på grensen til det simple. Det er så normalt, så tilforlatelig, karikert, at brodden er at det selvsagt aller mest av alt er sofistikert.

Man kan likevel ikke ta dette for alvorlig, og det er samtidig i all sin strøkne ordlek alvorlig tidsriktig godt.

Etter hvert blir det imidlertid litt mye både arbeid og hverdagsliv, kanskje mest på grunn av den tidvis musikalske stagnasjonen. Samtidig kan overforbruket av nær identiske lyder, og lydlooper, leses som en forlengelse av karakterens gjentagende, monotone liv.

I hvert fall på overflaten.

For det kan tidvis anes at i alle de elektroniske retrodataspillreferansene er det også nettopp en feiring, av kjedsomhet, kanskje også normaliteten, med den vissheten om at det vil komme en fredag igjen, på godt, og kanskje under forventning. Kanskje kan man kalle det musikalsk normcore.

Avslutningen ble imidlertid – dessverre – for langdryg, for påtatt, og som det siste av mange stedsriktige nikk til at Aasen var på Øyafestivalen, ble det også hva man gjerne kaller for mye av det gode, for mye tressis, for mye røyk, eller feiringen av det ene minuttets opprør i måneden, hvor overdrivelsen i seg selv, ironisk nok, virket avnormaliserende.

God helg 🙂

 

Her kan du søke etter og låne musikk, noter og bøker i Deichmans katalog

Sjekk også: Funk og avsky i Oslo Kommune – Emile The Duke

Leave A Comment

Kontaktinfo

Arne Garborgs plass 4,
0179 Oslo
Tlf.: 23 43 29 22

Avdelingsleder:
ann.kunish@
kul.oslo.kommune.no

Redaktør:
victor.josefsen@
kul.oslo.kommune.no

www.deichman.no

Åpningstider

Åpningstider sept. - mai:
Man - fre: 9 - 19
Lørdag: 10 - 16
Søndag: Stengt

Åpningstider juni - august:

Man - fre: 9 - 18
Lørdag: 11 - 15
Søndag: Stengt

Om musikkavdelingen

Avdelingen mottar henvendelser fra hele landet og er dermed en nasjonal ressurs, og er en del av et landsomfattende nettverk av musikkbiblioteker og -arkiver blant annet gjennom sin tilknytning til Norsk Musikkbibliotekforening.

Vi tilbyr

Musikkavdelingen tilbyr en stor samling med CD, DVD, noter og bøker, og bred kompetanse blant personalet. Samlingen inkluderer også materiale innen dans.

Utlån, reservering og levering av materiale er selvbetjent, noe som gjør oss enda mer tilgjengelig for de som ønsker hjelp til å finne frem i samlingen eller slå av en musikkprat!