Av: David Jønsson Anmeldelser 13. august 2017

Øya 2017 – The Mystery Lights

Tekst: David Jønsson

Bare nesten fra The Mystery Lights.

The Mystery Lights kom som en kjærkommen vitamininnsprøytning til garasjerocksjangeren og musikkåret 2016 generelt, med dyp kunnskap og kjærlighet til sjangeren med helter som 13th Floor Elevators og The Seeds. De hadde også en legendarisk konsert på Revolver for akkurat ett år siden, det var høyt, skittent, voldsomt og mørkt. Det er en av de beste konsertene jeg har sett de siste årene. Det var perfekt i en liten, mørk kjeller. Hvordan ville det holde seg på en større scene ute en grå ettermiddag?

De går faktisk på scenen et par minutter før oppsatt tid for å sette i gang synthloopen som bygger opp stemningen, det skorter ikke på spilleviljen her. De hekter på seg gitarene høyt på brystet og setter i gang med den deilige garasje/psych-gitarlyden. Det tar litt tid før det riktige energibehovet som behøves nåes. Låter som «Too many girls» og «Without me» sitter ikke helt som de skal. Det er akkurat som de faller litt igjennom i denne settingen. Men det er ikke fordi de ikke prøver. Det ser ut som om de blir enige på scenen seg i mellom om at de må trøkke på og få opp energien. Det hjelper. «Too tough too bear» og «Homework»-coveren av Fleetwood Mac/Otis Rush funker utmerket. De avslutter med en ny låt som lover godt for det nye albumet. Jeg har troa på at de kommer tilbake til Øya om et par år og leverer en forrykende konsert som vi vet de har i seg.

Apropos forrykende konsert og garasjerock, se opp for Wet Dreams. De leverte en helt vill konsert på samme scene tidligere på dagen. Hoi!