Plateanmeldelse: Backstreet Girls – «Don’t Mess With My Rock’n’Roll»

Backstreet Girls Don't Mess With My Rock'N'Roll

 

Artist: Backstreet Girls

Album: «Don’t Mess With My Rock’n’Roll» (2017)

Plateselskap: Voices Of Wonder

5

 

Backstreet Girls er ikke av typen(e) som gir opp så lett, de har vært med på oppturer og nedturer, men de har hele tiden kjørt ned sin egen «One Way Street», (sjekk Nine Below Zero-låten). Petter Baarli fortalte meg under et intervju for nesten en mannsalder siden at de holdt det gående i flere år ved så å si pante flasker. Nå er de aktuell med platen med slogan-tittelen «Don’t Mess With My Rock’n’Roll».

Backstreet Girls slo an boogie-tonen med låten «Backstreet Boogie» fra debutplaten «Mental Shakedown» i 1986. Generelt sett en typisk førsteutgivelse (hvor er bassen for eksempel?), men den hadde sin misjons, da den, sammen med konserter det gikk gjeteord om, førte til kontrakt med stort plateselskap.

Etter debuten fulgte de klassiske Backstreet Girls-albumene «Boogie Till You Puke» (1988), «Party on Elm Street» (1989) og «Coming Down Hard» (1990), med like klassiske låter som «Walkin’ Downtown», «Hangover in Hamburg», «Going Down», «Blame It on Suzie», «Gimme Just a Second» og «Temple of Lust».

Siden har de gitt ut mange plater, og selv om ikke alle platene når opp til de 3 forannevnte, er det utvilsomt imponerende hvor mange gode låter Backstreet Girls har kommet opp med i løpet av årene. Fra superb «Monster in My Cadillac» og «Panic in Pussyland» («Hellway to High», 1999) til nye låter som «I’m Doing Awrite» og «Paranoid Blond» fra 2014-slippet med den passende tittelen «Death Before Compromise….».

Åpninglåta på den nye plata, «Wild Women & Bad Bad Boys», kunne sklidd rett inn på de 3 klassiker-platene. Drivende straight forward rock’n’roll med boogie-riff  som innehar de sugende riffene og overgangene, det kontante drivet og innlevelsen, og ikke minst de fengende koringene.

Når Backstreet Girls kombinerer dynamisk rock, med de velkjente boogie-licksa, slik de gjør på «Wild wild Women & Bad Bad Boys», er de i sitt ess. Det samme når de «kun» er i boogie-hjørnet, på «Back Again», en låt som består av Chuck Berry riff, utført i forrykende Dr. Feelgood-tapning, og kan sånn sett ses på som en hyllest til utøverne, på samme måte som Stones-hyllesten «Rollin’ with The Stones», «Hound Dog Taylor Made» osv.

Og akkurat «Rollin’ with The Stones» holder samme standard som «Wild Women & Bad Bad Boys». En fengende riffrocker med r&b-tilløp, som griper tak fra første taktslag. Begge disse blir to nye Backstreet Girls-klassikere, spår jeg, men det er mange gode kandidater her, som The Dictators/New York Dolls-hybriden «Jauguar»,  AC/DC-rifferen «Down To Kill», der de henter mye av det kontante drivet fra punken, groovy (finner ikke annet ord, dessverre) «Soul Shaker» med blåsere og det hele.

Backstreet Girls oser fortsatt av glød, vitalitet og smittende entusiasme, godt og vel 33 år etter at de dannet gruppa.

 

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog

 

Sjekk også:

 

Backstreet Girls på Rockefeller – Bilder

Petter Baarli fyller 50

 

EP-anbefaling: The Terrifieds – Let’s Fart On Girls (finfin artwork av Petter Baarli)

 

Folk fra Turboneger, Gluecifer, Backstreet Girls, Hard Luck Street, Trashcan Darlings, Valentourettes, Virginia Hill var på konsert med Cheetah Chrome på Gamla

 

Og lyden Ronny Pøbels debutskive «Føkk Døkk!», ja, den er litt Trashcan Darlings, enda litt mer Sex Pistols og masse boogie `a la Backstreet Girls

 

Det virker som band ‘a la The Carburetors aldri gir opp: Rose Tatoo, The Inmates, og nevnte Backstreet Girls

«The Personal Decay» er på min all time punk/rock-bangers-liste sammen med det ypperste fra Backstreet Girls, Turbonegro, Amulet, The Ratcats, The Good The Bad And The Zugly, The Carburetors, Gluecifer osv.

The Wednesday Knights’ «Rum Puch Boogie» gir oss en god «unnskyldning» til å lage en pubrocksak, inkludert band som Stones-influerte The Inmates, franske Little Bob Story, Nine Below Zero, Blast Furnace And The Heatwaves

Plateanbefaling: The Pirates – «Out of Their Skulls»

 

Wilko Johnson fyller 70 år!

 

Plateanbefaling: Brinsley Schwarz – «Please Don’t Ever Change»

 

Platebefaling: Ernie Graham – «Ernie Graham»

 

Hit Me With Your Rhythm Stick – Ian Dury & The Blockheads

 

Billy Bragg gjør en en fin cover av The Count Bishops kultklasssiker «Train Train»

Leave A Comment

Kontaktinfo

Arne Garborgs plass 4,
0179 Oslo
Tlf.: 23 43 29 22

Redaktør:
victor.josefsen@
kul.oslo.kommune.no

www.deichman.no

Åpningstider

Åpningstider sept. - mai:
Man - fre: 9 - 19
Lørdag: 10 - 16
Søndag: Stengt

Åpningstider juni - august:

Man - fre: 9 - 18
Lørdag: 11 - 15
Søndag: Stengt

Om musikkavdelingen

Avdelingen mottar henvendelser fra hele landet og er dermed en nasjonal ressurs, og er en del av et landsomfattende nettverk av musikkbiblioteker og -arkiver blant annet gjennom sin tilknytning til Norsk Musikkbibliotekforening.

Vi tilbyr

Musikkavdelingen tilbyr en stor samling med CD, DVD, noter og bøker, og bred kompetanse blant personalet. Samlingen inkluderer også materiale innen dans.

Utlån, reservering og levering av materiale er selvbetjent, noe som gjør oss enda mer tilgjengelig for de som ønsker hjelp til å finne frem i samlingen eller slå av en musikkprat!