Folkebiblioteket # 14: Deltakende kunst. Onsdag 7. november kl 19.30.

Andrea Lange / Ketil Nergaard
Thomas Kvam / Kari J. Brandtzæg
Goksøyr & Martens / Ellef Prestsæter

*

All artists are alike. They dream of doing something that’s more social, more collaborative, and more real than art.
– Dan Graham

Dette sitatet innleder Claire Bishops nye bok Artificial Hells, hvor hun tar for seg kunst «hvor mennesker utgjør det sentrale kunstneriske mediet og materialet». Kunsten, skriver hun, har gått fra å handle om enkeltprodukter til å bli et spørsmål om hvordan kunsten produseres, konsumeres og debatteres, «den er en pågående kamp for å finne kunstneriske motstykker til politiske posisjoner». Videre påstår hun at det ofte legges etiske og ikke kunstneriske kriterier til grunn når prosjektene vurderes.

Vi har spurt tre kunstnere som jobber med prosjekter hvor andre menneskers deltakelse og/eller skjebner spiller en vesentlig rolle, om å gi en presentasjon av sitt arbeid. Og som en innledning til den påfølgende samtalen har vi har invitert tre kritikere til kort å problematisere prosjektenes etiske, politisk og kunstneriske sider.

Andrea Lange presenterer Atelier Populaire Oslo.

Thomas Kvam presenterer nowthatsfuckedup.com og Whiteout violence / Censorship allience

Torill Goksøyr og Camilla Martens presenterer  It would be nice to do something political  og Palestinian Embassy

*

Dokumentasjon

Innledning (lyd)

ANDREA LANGE: om Atelier populaire (lyd)

THOMAS KVAM: Om nowthatsfuckedup.com og Whiteout violence / Censorship allience (lyd)

KETIL NERGAARD: Spørsmål til Andrea Lange (lyd)

KARI BRANDTZÆG: Spørsmål til Thomas Kvam (lyd)

Samtale med salen (lyd)

(Dessverre hadde vi en rekke tekniske problemer denne kvelden. Det ført blant annet til at Gøksøyr & Martens presentasjon falt bort)

*

Mer info om deltakerne og prosjektene:

Andrea Lange: Atelier Populaire Oslo er et kunstnerbasert kollektiv for produksjon, diskusjon, forskning og aktivisme knyttet til situasjonen for ‘papirløse’ og flyktninger i Norge. Prosjektet ble initiert av Andrea Lange, som et utstillingsprosjekt for Kunsthall Oslo.

Organiseringen av prosjektet Atelier Populaire Oslo / Palestinerleir var et samarbeid mellom Lange, Marius von der Fehr, Johanna Zwaig og medlemmene av Palestinerleiren i Oslo.

Atelier Populaire Oslo / Palestinerleir hadde som mål å øke bevisstheten om dagens asylpolitikk og å arbeide for å presentere et alternativ. Kunstneriske og politiske tiltak ble diskutert, og strategier for å oppnå praktiske endringer ble utforsket. Arbeidet ble gjort i dialog med flyktninger og papirløse, i erkjennelse av den fundamentale betydningen av deres hardt tilkjempede kompetanse.

Workshopen var inspirert av Atelier Populaire des Beaux-Arts, det okkuperte kunstakademiet i Paris i mai-juni 1968. Organisert gjennom daglige møter og diskusjoner, produsert elevene plakater som ble limt opp i gatene i Paris om natten. Som en Atelier Populaire i dag, tilbød verkstedet på Kunsthall Oslo en åpen møteplass for alle som ønsker å arbeide for en endring i den norske flyktningpolitikken.

Thomas Kvam: I 2004 startet den amerikanske pornodistributøren Chris Wilson nettstedet www.nowthatsfuckedup.com. Han gjorde en avtale med amerikanske soldater i Irak og Afghanistan: de kunne bytte krigsfotografier mot porno. Dette billedarkivet, som viser krigens enorme lidelser, ble fjernet av den amerikanske regjeringen i 2006. Før sensur ble utført lastet Kvam ned alt innholdet, inkludert fotografier og blogtekster. I 2011 publiserte han materialet i en bok. Kvams publikasjonen er en forlengelse av fredsaktivisten Ernst Friedrichs bok Krieg dem Kriege, som dokumenterte grusomhetene under 1. verdenskrig. Friedrich`s bok ble også sensurert.

I mai og juni 2012 viste Kvam utstillingen Whiteout violence / Censorship allience på Galleri Van Bau på Vestfossen. Utstillingen bygger på det samme materialet som boken.

Torill Goksøyr & Camilla Martens: Goksøyr & Martens er et performanceprosjekt som har holdt på side 1997 og hvis praksis «representerer en utveksling mellom det politiske feltet og kunstfeltet. Resultatet er en estetikk der kunstnerisk aktivisme og politisk aktivisme går hånd i hånd, og der kunstobjekt,kunstinstitusjonene og kunstnerens rolle kontinuerlig diskuteres.»

Vi har bedt dem presentere to prosjekter: It would be nice to do something political som er «en performance vist i et utstillingsvindu. Goksøyr & Martens stiller ut en plakat i samme størrelse som vinduet. Plakaten viser et nærbilde av Toril Goksøyr og Camilla Martens. I snakkebobler utspiller følgende dialog seg: ‘It would be nice to do something important’, ‘Something political?’. Utenfor vinduet står hele tiden en vinduspusser. Han er opprinnelig fra et afrikansk land og rengjør vinduet kontinuerlig hver dag gjennom hele utstillingen.»

Og Palestinian Embassy, som var en luftballong i det palestinske flaggets farger, med teksten «palestinsk ambassade» trykt på arabisk. I 2009 fløy ballongen over Oslo med norske og palestinske politikere og akademikere som diskuterte problemstillinger knyttet til palestinske folks situasjon og deres begrensede demokratiske og diplomatiske handlingsrom.

*

Ketil Nergaard er kritiker er kunstner, kunstkritiker, tidligere redaktør for kunstkritikk.no og Billedkunst og nåværende redaktør for Norsk Kunstårbok.

Kari J. Brandtzæg er kunstkritiker og kurator.

Ellef Prestsæter er litteraturkritiker i Klassekampens bokmagasin.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *