Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Ingela Nøding Intervjuer 20. mai 2015

Mestermøtet

Hvordan intervjuer man en av verdens største forfattere? Vi har møtt «Deichkvinnen» som har tatt på seg oppgaven.

Tekst/Foto over: Ingela Nøding

– Jeg leser alt om prosjektet, forteller Marte Storbråten Ytterbøe. Hun sitter med mange spørsmål og stikkord notert på et ark foran seg på cafébordet. Ytterbøe har begynt å forberede seg til en stor oppgave: å intervjue den canadiske forfatteren Margaret Atwood og den skotske kunstneren Katie Paterson førstkommende tirsdag. Da åpner de nemlig det omfattende kunstprosjektet Future Library på Deichman, en skrivestafett med tidsramme på intet mindre enn 100 år.

«-Det viktigste er å være godt preppa om prosjektet, for det er det som er viktig her.»

Godt preppa

Marte Storbråten Ytterbøe jobber med spill og skjønnlitteratur på Deichmanske hovedbibliotek, men har variert journalisterfaring fra studentradio, Chateau Neuf og NRK. Hun er stor fan av Atwood, har lest henne siden tenårene og har til og med skrevet masteroppgave om to av hennes romaner.

På spørsmål om hvordan man forbereder seg på å intervjue en av verdens største forfattere, forteller Ytterbøe at hun ser mange intervjuer med Atwood nå i forkant. – Men det viktigste er å være godt preppa om prosjektet, for det er det som er viktig her, presiserer hun. Likevel leser litteraturviteren den siste boka i Atwoods MaddAddam-trilogi for riktig «å puste Atwood», som hun sier. – Og så forbereder jeg meg like mye på Paterson. Her kan du se Paterson fortelle om prosjektet:

[vimeo]https://vimeo.com/97512418[/vimeo]
Store dimensjoner

Katie Paterson er en kunstner som tidligere har produsert svært konkret kunst med kosmiske dimensjoner. Hun har blant annet laget et kart over alle døde stjerner i universet og programmert en LP-spiller til å spille av Vivaldis De fire årstider like sakte som jorden roterer. Forfatter Margaret Atwood er både forfatter, litteraturkritiker, essayist og miljøaktivist. Hennes omfattende bokproduksjon består blant annet av en lang rekke diktsamlinger, så vel som romaner, hvorav flere av dem grenser tett til science fiction-genren.

Margaret Atwood og Katie PatersonFoto: Giorgia Polizzi/Bjørvika Utvikling

Fremtidsrettet forfatter

Sammen skal de altså fortelle publikum på hovedbiblioteket om Fremtidsbibliotek-prosjektet. Atwood er den første av de til sammen 100 forfatterne som hvert år skal produsere en tekst til en antologi som trykkes i 2114. Boken blir trykket på papir laget av trær nylig plantet i Oslomarka. Tekstene, som ingen får lese før om hundre år, skal oppbevares trygt i et eget rom i det nye Deichmanske hovedbibliotek som bygges i Bjørvika.

«-Hun er jo så ufattelig kunnskapsrik og oppdatert på ny teknologi.»

Hvorfor tror du Margaret Atwood er valgt som første forfatter til å bidra i kunstprosjektet?

-Det var Katies eget ønske. Men prosjektet passer også Atwood perfekt fordi hun er opptatt av nettopp natur, miljø, tid og teknologi, forteller Ytterbøe og henviser til stikkordene for Future Library-prosjektet. -Hun er jo så ufattelig kunnskapsrik og oppdatert på ny teknologi, og skriver om nyvinninger som er under utvikling i virkeligheten.

Atwood har selv patentert en penn som forfattere kan bruke til å «fjernsignere» bøker med, kan Ytterbøe fortelle.

Og bakom synger skogene

Også kommer hun jo fra de dype skoger i Canada, legger hun til.

Må man ha et forhold til skog for å skrive en tekst til dette prosjektet?

Har ikke alle et forhold til skogen? parerer Marte Storbråten Ytterbøe med et lurt smil.

martemor

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.