Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Cathrine Strøm Intervjuer 29. mars 2017

Stiller ut uleselige bøker på biblioteket

Kommende helg er siste sjanse til å få med seg en bokutstilling utenom det vanlige.

Tekst og foto: Cathrine Strøm

Tegneserieskaper og illustratør Kristoffer Kjølberg stiller ut tegninger, tegneserier og hjemmesnekra bøker i Galleri Vis på Deichmanske bibliotek, Grünerløkka.

Du har snekra nærmere 200 bøker i tre, og funnet på titler til dem alle sammen. Til en utstilling på et bibliotek. Synes du det er for få bøker på biblioteket? Er dette bøker du gjerne skulle sett eksisterte i virkeligheten?

Jeg synes vi har et fantastisk bibliotekvesen i Norge, men jeg synes det var noe med ironien ved å stille ut bøker i et bibliotek som tiltalte meg, særlig i disse dager hvor litteraturen flyttes over i skyen. Ikke at jeg har noe i mot det, jeg leser faktisk ganske mye digitalt, men jeg synes papirbøker som objekt har en egenverdi. I denne installasjonen er de blitt forenklet til sin minste bestanddel: en tittel på en rygg.

Utstilling.kjølberg

Hvilken av boktitlene skulle du helst sett realisert, og av hvem?

Jeg kunne tenke meg å lese Jeg levde med en råtass skrevet av Märtha Louise, Brannfarlige frisyrer av Eli Hagen og Dyr som er lette å drepe av Lars Monsen.

kjølberg

Kristoffer Kjølberg. Foto: Flu Hartberg, Gyldendal.

Hvor viktig er boka i ditt virke som illustratør og serieskaper?

Jeg er veldig glad i å jobbe med bøker, både som illustratør, serieskaper og designer. Det er noe helt spesielt ved å holde en splitter ny bok i hånda som du har laget selv. Kanskje det var derfor jeg laget denne bokhylla; nå fikk jeg oppleve det veldig mange ganger på kort tid.

Hva er den viktigste boka i ditt liv?

Det må være Dongery-boka (No Comprendo Press, 2012). 1456 sider som stort sett bare handler om meg selv og vennene mine.

Hva (eller hvem) inspirerer deg?

Lista over ting som inspirerer meg blir altfor lang til å gjengi her, så jeg nøyer meg med å si at jeg gjerne lar meg inspirere av ting som forundrer meg, eller til og med forvirrer meg. Og ting som kanskje er litt stygt. Nå høres det ut som jeg bare prøver å være vrien, men sånn er det.

Det viktigste verktøyet er nok fantasien. Så lenge jeg klarer å finne på gode idéer er det liksom underordnet hvordan de settes ut i livet.

Du bruker åpenbart mange ulike teknikker og formater, men foretrekker du helst å jobbe på papir eller digitalt? Og hva er det viktigste verktøyet i din arbeidshverdag?

Det går i perioder. For tiden jobber jeg nok mest digitalt, men det blir aldri det samme som å bruke tusj på papir. Så jeg vender alltid tilbake til det. Men det viktigste verktøyet er nok fantasien. Så lenge jeg klarer å finne på gode idéer er det liksom underordnet hvordan de settes ut i livet.

Du er med i tegneseriekollektivet Dongery som fyller 20 år i år – gratulerer! Har dere lagt noen planer for feiringen?

Takk! Vi skal bruke jubileumsåret på å riste vantro på hodet og si «nei og nei så fort som tiden går». Da vi plutselig skjønte at vi hadde holdt på i 20 år måtte vi finne frem kalkulatoren for å sjekke at det faktisk stemte. Vi er fortsatt ikke helt overbevist om at vi ikke har regnet feil.

 

*

Kristoffer Kjølberg (1980) er illustratør og tegneserieskaper, bl.a. tilknyttet tegneseriekollektivet Dongery. Han har art director-utdannelse fra Westerdals og en bachelor i design og illustrasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo. Kjølberg har gitt ut billedbøkene Jeg elsker Oslo (2015) og Pokalen (2016), og har illustrert flere barnebøker.

I Kristoffer Kjølbergs tegninger og tegneserier kjemper humoren om plassen med håpløshet og tristesse, om enn i sin mest komiske form. Tegningene kan ofte virke enkle, men poengene finnes like gjerne i den gjennomgående bruken av tekst i tegningene.

Utstillingen henger fra 2. mars til 2. april.

Se også Kristoffer Kjølbergs nettside: www.kristofferkjolberg.com

Galleri VIS er et visningssted for tegneserier, illustrasjon og typografi, og er et samarbeid mellom Grafill og Deichmanske bibliotek, Grünerløkka.

Samtale om KjølbergKunstner Anders Damonso (f.v.), fagperson Flu Hartberg og sosiolog Jens Hjort, analyserte Kristoffer Kjølbergs kunstneriske virke ved åpningen av utstillingen.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.