Søk Meny Lukk
Lukk
Foto: Rawpixel
Av: werabirgitte Intervjuer 4. mai 2018

Indieforfatter: Slipper å sponse hageselskap

Bratt læringskurve med alle rettigheter. Slik kan livet som uavhengig forfatter, eller såkalt indieforfatter, beskrives. Her deler Andreas Christensen av sine erfaringer som uavhengig e-bok-forfatter.    

Tekst: Wera Birgitte Holst / Foto: Rawpixel

– Vær forberedt på læringskurven, skriv så mye du bare makter og bli tykkhudet. Og ikke minst, ”perfect is the enemy of done”. Sett strek, publiser og skriv neste bok.

Andreas Christensen svarer kort og kontant når han blir spurt om tips for å lykkes med uavhengig skribentvirksomhet. Han er sannsynligvis Norges eneste forfatter som lever av å skrive e-bøker på fulltid. Lørdag 5. mai gjester han arrangementet «Hva skjer med framtidens bokbransje?» på Deichman Hovedbiblioteket.

Uavhengig

Christensen hadde puslet litt med skriving i mange år.

– Men det ble liksom aldri noe seriøst av det, forteller 42-åringen, som hadde inntrykk av at norske forlag stort sett var interessert i krim.

Den halvferdige science fiction-boka hans ble lagt på is. Men i 2011 fikk skribenten en aha-opplevelse:

– Jeg leste om uavhengige forfattere i USA og ble veldig inspirert av det.

Samme året fullførte og ga han ut science-fiction boka si på engelsk, på Amazon.

Publiserer e-bøker uten forlag

Andreas publiserer e-bøkene sine direkte til forhandlere som Amazon og BoldBooks. Via en distributør publiserer han også på Apple iBooks. Papirbøkene, som utgjør en liten andel av salget, produserer han via CreateSpace, som distribuerer til forhandlere verden over. Det er bare lydbøkene som blir publisert på en mer tradisjonell måte: han har lisensiert ut rettighetene til et amerikansk og et canadisk forlag.

– Forskjellen fra Norge er at lydbøker nesten bare selges som digitale nedlastinger, og sånn sett blir det nærmere å sammenligne med e-bøker når man tenker på distribusjon, utdyper skribenten.

Alle inntekter, etter forhandlers andel, går til forfatteren. Ikke til verken hagefester eller svinedyre lokaler.

Sponser ikke hageselskap

Han har altså ikke noe forlag i ryggen. Det ser indieforfatteren på som en fordel:

– For forfatteren er dette er rett og slett en bedre forretningsmodell. Alle inntekter, etter forhandlers andel, går til forfatteren. Ikke til verken hagefester eller svinedyre lokaler. Det gjør at jeg kan konkurrere på pris. Jeg beholder rettighetene til mitt eget arbeid.

Andreas setter også pris på friheten som uavhengig forfatter:

– Du kan skrive hva du vil, gi ut det du vil, kjøre kampanjer som du vil og prissette som du vil.

Exodus Trilogy: Andreas Christensen

Bokinntektene ble større enn lønna

E-bok-forfatteren hadde fast jobb på Nav. Etter hvert reduserte han stillingen for å skrive. Når bokinntektene gikk forbi lønna sa han opp og hoppet uti det.

Han har foreløpig ikke blitt rik av virksomheten. Men kanskje kan han bli det i fremtiden:

– Det fine med e-bøker er at de ikke går ut på dato. Potensielt kan en e-bok gi inntekter til forfatteren livet ut og 70 år etter. Da blir det meningsløst å selge bokrettigheter for en årslønn, mener Andreas Christensen.

Bratt læringskurve

Forfatterens viktigste nøkkel til suksess er kvalitet:

– Du må ha en god historie. Dessuten må boka være godt redigert og gjennomarbeidet.

Andreas har også erfart at det er viktig å finne ut hvilke oppgaver man kan gjøre selv, og hvilke som er bedre å sette bort:

– For eksempel trenger du et profesjonelt cover, det vil si et cover som kommuniserer sjanger, tone, stil på en klar og tydelig måte.  Alle sjangre har forskjellige konvensjoner for hva som er bra og dårlig, og en dyktig coverdesigner kan noe om dette, utdyper han.

Selv kjente han ingen i bransjen da han startet.

– Det viktigste har vært å konstant lære. Jeg har prøvd meg mye frem, i tillegg til at jeg har bygget opp et stort nettverk av andre forfattere, distributører og markedsføringsfolk.

Les deg opp på markedet

En dose markedsorientering må også til for å lykkes:

– Les deg opp på hvordan ting fungerer på det markedet du vil inn på, tipser skribenten.

Andreas Christensen har jobbet med det engelskspråklige markedet siden 2011.

– Det er så totalt forskjellig fra det norske som man kan komme. Der er det e-bøker som dominerer, mens papir er et kjekt tilleggsprodukt. Lydbøker er i vekst, men ingen bruker CD-er lenger. I det engelske markedet kan du glemme alt om norske priser, stipender, innkjøpsordningen, bokhandlere og opplag. Og ikke minst, markedsføringen er helt annerledes.

Husk at e-bøker i 2008 bare utgjorde ca 1% av markedet i USA. I dag, kun ti år etter, utgjør e-bøker et sted mellom 30% og 40%. Så det har vært en kolossal vekst, og mye av dette er det indieforfatterne som står for.

Indierevolusjon

Indieforfatteren mener at e-bøker potensielt kan skape en «indierevolusjon».

– Indierevolusjonen og e-bokrevolusjonen henger tett sammen. Dersom e-bøker får et gjennombrudd i Norge, vil mye forandre seg. Flere forfattere vil se at det lønner seg å være selvstendig, og samtidig vil det dukke opp en hel bransje av støttetjenester som fyller behovene for redigering, coverdesign og markedsføring. Nye salgskanaler vil utkonkurrere de gamle, forlagseide kanalene.

Lesere som tidligere ikke har funnet bøker i ”sine” sjangre vil endelig få de bøkene de har ønsket seg. Det finnes nemlig et marked for både «cowboy romance», «time travel» og «steampunk»!

Sjangermangfold

For leseren gir dette mulighet for rimeligere bøker, hyppigere utgivelser og flere sjangre, ifølge Andreas Christensen.

– I USA har flere sjangre eksplodert etter at indieforfattere begynte å gi ut i dem, forklarer han.

– Dette er sjangre som forlagene har neglisjert i mange tiår, der indieforfattere nå dominerer totalt. Gjerne nisjer innen etablerte sjangre eller krysninger av sjangre, som for eksempel «scifi-romance». Lesere som tidligere ikke har funnet bøker i ”sine” sjangre vil endelig få de bøkene de har ønsket seg. Det finnes nemlig et marked for både «cowboy romance», «time travel» og «steampunk»!

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.