Søk Meny Lukk
Lukk
Mass Effect, bilde: Flickr
Av: litteratur Anbefalinger 10. juli 2018

Å utvide de digitale universene

Hva skjer med TV-spillenes univers når de settes mellom to permer?

Tekst: Albert Christian Mabilangan Alfiler / Foto: Flickr / Omslag: Ubisoft

TV-spill som underholdningsform nærmer seg 50 år hvis man regner fra den spede start med Pong. Streker som beveget seg opp og ned med en prikk som gikk imellom de. Spol fram til 2018 og TV-spill fins overalt. Digitale verdener som får plass lommen. Storslagne eventyr som vi kan sette på pause fordi pizzaen må ut av ovnen. Vi fanger digitale monstre ute i den virkelige verden, i en såkalt «utvidet virkelighet». TV-spill snudde på måten man ble fortalt historier på, og i stedet for å være en passiv tilskuer, fikk vi sitte i førersetet og ta avgjørelser som påvirket både hovedpersonen, verdenen rundt deg og hvordan historien skulle ende. Det er mange eksempler på spill som har latt oss gjøre dette, blant annet fantasy-spillet Skyrim og sci-fi trilogien Mass Effect.

Hva nå?

Men så sitter vi der etter flere titalls timer og ser på rulleteksten på spillet du nettopp har rundet. Hovedpersonen, altså deg, har spilt deg gjennom narrativet, erfart historien på kroppen og fått en solid dose med mestringsfølelse. Hva gjør vi nå? Du kan gjøre som meg, som sprengte universet i Biowares Mass Effect 3, og nå savnet å henge i et romskip med vittige romvesener jeg hadde tilbrakt over 100 virkelige timer med.

Jeg leste med stor iver Mass Effect-romanene som fortalte mer om universet jeg nettopp hadde ødelagt skrevet av spillenes karakterutvikler Drew Karpyshyn og tegneseriene av spillregissøren Mac Walters. Spesielt tegneserien om leiemorderen Thane Krios og hans kvaler om moralitet før han møter resten av laget i Mass Effect 2 innehar en spesiell plass i mitt nerdehjerte.

En leiemorders historie

Ubisoft, Assassin's Creed

Spillstudioet BioWare er kun ett av flere store studioer som utgir bøker som utvider universet til spilleren mens man venter på nye spill i kjente serier. Det franske studioet Ubisoft har gitt ut ni (!) bøker om serien deres Assassin’s Creed som både fungerer som rene handlingsreferat til spillene og noen som tar for seg forhistorien til de forskjellige hovedpersonene gjennom de mange tidsaldrene som serien går gjennom. Det litt spesielle her er at i motsetning til BioWare som bruker in-house skribenter til å skrive bøkene, er det en renessansehistoriker og utenforstående fan av serien, Oliver Bowder, som skriver alt selv, men som Ubisoft har trykket til sitt bryst.

Spill-litteratur

Det eksisterer mange spillserier der ute som med sin rike mytologi har spunnet ut flere bøker som tar for seg det hele bildet, men den mest interessante utviklingen i denne bransjen er nå at Max Brooks, kjent for The Zombie Survival Guide og World War Z har skrevet en bok satt i Minecraft-universet for barn og ungdom. Når selv kjente sjangerforfattere hiver seg i kast med spill-litteratur kan det bety at sjangeren bare vil bli større i takt med spill-industriens innflytelseskraft. Man kan i hvert fall håpe.

Minecraft: The Island av Max Brooks har uansett fått gode skussmål fra målgruppen og mange sammenligner den med Robinson Crusoe av Daniel Defoe. Historien i Defoes roman fra 1719 er velkjent. Her må Robinson klare seg alene på en øde øy, helt til han oppdager fremmede fotspor i sanden. I Minecraft: The Island strander hovedpersonen i en verden med firkanta blokker og monstre som kommer etter han om natta. Det blir nok ikke lenge til vi får vår første Rocket League-sportsroman eller en Fortnite-roman skrevet i samme stil som Koushun Takamis Battle Royale fra 1999. Det er bare å glede seg!

*

Bysommer og spillinteressert? Velkommen til Tøyen hvor det er spillfestival hele uka! Det er helt gratis og du kan være med på alt fra foredrag til konkurranser til kurs.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *