Årets favoritter 2018 – del 1
Vi har invitert Deichmans bibliotekarer til å dele den beste boka de har lest i år. Det resulterte i en lang og svært variert liste vi håper vil inspirere deg!
Omslagsbilder: fra forlagene
Da Litteraturbloggen inviterte våre kollegaer til å oppsummere leseåret 2018 kom det inn mange tekster. Noen klarte ikke å velge bare én bok, mens andre bad om strengere begrensninger for å klare og bestemme seg. Til slutt ble lista med anbefalinger så lang at vi delte den i to. På denne lista er det derfor kun bøker som ble utgitt i år.
Husk! Alle bøkene kan lånes på våre bibliotek. Ser du en bok du har lyst til å låne klikker du på tittelen og bestiller den til ditt lokale Deichman.
Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg
Thor Arne, Hovedbiblioteket: I en roman av Sara Stridsberg kan fortelleren bli drept på side to, og likevel fortsette å fortelle historien fra det hinsidige. I loops, drømmebilder, naturmystikk, poesi og prosa flettes løsrevne biter sammen til en fortelling om en families sårbarhet, om vanskelige relasjoner, om kjærlighet, vold, selvdestruktivitet, overgrep, død og dødslengsel. Det mest fascinerende, og nesten skremmende, ved Stridsbergs forfatterskap er hvordan hun makter å skildre så mye lidelse i et så vakkert språk.
Vidunderkuren : hvorfor du bør elske og frykte antibiotika av Sophie Berg
Siri, Rikshospitalet: Jeg jobber på et sykehusbibliotek og leser mye helsefaglig litteratur i løpet av et år. Den beste fagboken jeg har lest i år er Vidunderkuren, skrevet av medisinstudenten Sophie Berg. Den gir et innblikk i antibiotikaens historie og diskuterer det kommende samfunnsproblemet antibiotikaresistens. Berg er lidenskapelig opptatt av hvordan den overdrevne bruken av antibiotika fremmer resistensutvikling og kommer med ulike løsninger til hvordan bruken kan reduseres og alternativt erstattes. Jeg anbefaler boken fordi forfatteren har lagt inn en stor innsats for å gjøre temaet spennende og språket forståelig, noe som gjør at folk som ikke jobber innen helsesektoren også kan dra nytte av den.
En liten bok om kjærlighet av Ulf Stark
Ingrid, Holmlia: Mange har fått med seg og leser Maja Lunde og Lisa Aisatos Snøsøsteren. Jeg vil gjerne slå et slag for denne litt oversette perlen av en julebok. Handlingen foregår på slutten av andre verdenskrig. Hovedpersonen, med det ikke helt passende navnet Fred, kjenner en gryende forelskelse han ikke forstår, til Elsa i klassen. Boka gir et fint tidsbilde, og med krigen som bakteppe får både kjærligheten og hverdagens store og små valg en annen betydning.
Händelsehorisonten av Balsam Karam
Paal, Grünerløkka: Med Händelsehorisonten vil Balsam Karam beskrive en utopi utenfor «det kapitalistiska, patriarkala, vit makt-samhället». På en plass kalt «Utkanterna» lever kvinner og barn som har blitt fordrevet fra den store byen de en gang ankom som flyktninger. Uten de store faktene, i et vakkert språk, skildres de utstøttes sta motstand og mislykkede revolusjonsforsøk, og omsorgen og solidariteten dem i mellom. Jeg har ikke lest maken. Händelsehorisonten er Balsam Karams debut som forfatter. Hun jobber til vanlig som barnebibliotekar på Rinkeby bibliotek.
Insektenes planet : om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten av Anne Sverdrup-Thygeson
Åshild, Hovedbiblioteket: Hvor finner du kapitteloverskrifter som «Små vesener med smart design», Sex for seksbeinte», «Fra silke til skrivesaker» og «Insekter som vaktmestre»? Jo, i denne innmari fine boka. Eneste ulempen ved denne boka er konstant måping, mye av det man får vite om disse små sitt liv og virke er svært forbausende. Bortsett fra det er dette å komme nærme et sant eventyr, sett med lupe.
Leselyst av Tone Selboe
Ingela, Hovedbiblioteket: Gjenlesing, bruktbøker, leselister og gamle brev – hva vi leser og hvordan vi gjør det gir ulike opplevelser og innsikter. Tone Selboes Leselyst er en liten samling fine tanker om gleden ved å lese. Selboe er professor i litteraturvitenskap ved UiO, en erfaren leser, som fletter lesende karakterer fra hele litteraturhistorien inn i sine betraktninger, fra Dante til Roald Dahl. Men boken blir aldri tung eller belærende, snarere elegant, personlig, lettlest og interessant.
Frykt og medlidenhet av Ane Barstad Solvang
Berit, Grünerløkka: En utilpass Lotte er på fest med gamle venner fra ungdomsskolen. De sammenligner hverandres liv siden sist og ser på henne med ubeskjemmet og ufin medlidenhet. Lotte, på sin side, blottlegger sitt liv preget av sosial frykt ved å legge ut om evinnelige underlivsplager i årene som har gått. En tegneseriedebut det svinger av, som overrasker og med herlige frekke betroelser!
De kommer til å drukne i sine mødres tårer av Johannes Anyuru
Goro, Hovedbiblioteket: En ung muslimsk jente har vært med på en terroraksjon mot en bokhandel i Göteborg. Hun er nå innlagt på en mentalinstitusjon. Jenta kontakter romanens forfatter, og forteller en sår, rystende og selvopplevd historie om et dystopisk fremtidssamfunn. Hva har skjedd? Er hun mentalt syk? Hva kan komme til å skje? Svenske Anyuru vant Augustprisen for denne vakre og skremmende romanen i 2017.
Transitt av Rachel Cusk
Katrine, Tøyen: Svenske Johannes Anyurus De kommer til å drukne i sine mødres tårer var kanskje den aller sterkeste opplevelsen min i år, helt fram til jeg nylig leste Rachel Cusks Transitt, som er hennes andre bok i trilogien om forfatteren Faye. Første bok, Omriss, var også knallgod, men i andreboka synes jeg Cusk bruker den originale teknikken sin enda smartere og at samtalene vi får «høre på» er enda klokere og mer eksistensielle. Vi treffer nye mennesker i nesten hvert kapittel og blir underholdt av sprø, ærlige historier som disse forteller til Faye, ofte til tross for at de knapt kjenner henne. Faye slipper nesten ikke til, vi blir bare indirekte kjent med henne, og slik forblir hun et mysterium jeg er nysgjerrig på å finne ut mer om. Jeg gleder meg til fortsettelsen!
Rottefangeren fra Sorø skrevet av Gaute Heivoll, illustrert av John Kenn Mortensen
Ingela, Hovedbiblioteket: Denne nærmest gotiske fortellingen i ord og bilde, kunne vært hentet rett fra Edgar Allan Poes forfatterskap. En rotte som kan skifte ham til menneske, forteller sin historie til en artsfrende. Hans opphold hjemme hos en heslig og grisk begravelsesagent, som nærer et sadistisk hat mot rotter, er en selsom fortelling illustrert med karikerte svart-hvit tegninger av lange nesegrev og goldt 1800-tallsinteriør. En klar kandidat til romjulslesning for store og små med forkjærlighet for mørk estetikk.
Leksikon om lys og mørke av Simon Stranger
Annike, Hovedbiblioteket: Jeg likte den veldig godt fordi forfatteren selv er så tydelig i historien, og bryter opp det som er en helt grusom historie. Jeg likte også godt strukturen, elsker språket og synes det er veldig rørende måten han selv omtaler sin egen familie. Jeg kjenner at jeg er litt lei av bøker om annen verdenskrig, men dette var en spesielt lesverdig bok om en tid vi ikke må glemme.
De velvillige av Joyce Maynard
Siri, Rikshospitalet: Helen har havnet i en vanskelig livssituasjon, og hun føler seg veldig alene. Da hun utvikler et vennskap med det innflytelsesrike ekteparet Havilland tror Helen at lykken er på vei til å snu, til tross for at magefølelsen hennes sier at hennes nye venner oppfører seg merkelig. Maynard har skrevet en spennende roman om vennskap og hvor langt man er villig til å gå for å beholde det. Jeg kjente meg igjen i karakterene og ble imponert over måten hun portretterer livets gleder og prøvelser. En fantastisk leseopplevelse!
Children of Blood and Bone av Tomi Adeyemi
Madeleine, Holmlia: Årets store snakkis innen YA-fantasy levde opp til forventningene! Adeyemi har skrudd spenningen opp til elleve, og skrevet en bok jeg måtte lese i lunsjen, på trikken, under middagen og før jeg la meg. En spesielt hårsår konge klarte å tømme verden for magi for et tiår siden, og nå lever de som en gang kunne kontrollere den, maji, på andres nåde. Hovedpersonen har kort lunte og gjør dumme valg med forferdelige konsekvenser, og jeg likte henne så utrolig godt. Neste bok i serien, takk!
Gud, hunden og jeg av Will
Mette, Hovedbiblioteket: Om en Gud som melder seg på dagliglivet til vanlige folk, og kommer mens gutten husker utenfor blokka. Gud husker som en gal selv etter hvert, men først tar han en sigar sammen med gjengen av arbeidsløse og snakker med moren til gutten så hun lyser opp i tusen farger foran kassa-køen. En aktivt interessert Gud, som oppsøker folk der de er; befriende alternativ til bøkene vi er vant til med kristent innhold for barnehagebarn.
Europe’s Fault Lines. Racism and the Rise of the Right av Liz Fekete
Paal, Grünerløkka: Rasistiske partier og bevegelser får stadig større oppslutning. I Europe’s Fault Lines viser Liz Fekete hvordan rasismen når lenger og lenger inn i Vestens statsapparater. Boka er spekket med eksempler, også fra Norge, på hvordan politisk retorikk og politiske beslutninger dehumaniserer flyktninger og muslimer, og på hvordan denne dehumaniseringen går hånd i hånd med den nyliberale statens behov for billig arbeidskraft. Boka er rystende og uunngåelig lesning for den som vil forstå verden rundt seg.
Sikade av Shaun Tan
Anne Elisabeth, Skoletjenesten: Ei nydeleg biletebok om Sikade som jobbar i eit grått kontorlandskap der dei andre ikkje er snille med Sikade, og korleis det til slutt er Sikade som ler best. Fantastisk fin biletebok med nydelege illustrasjonar fra ein mester i utanforskap og å vere framand. Denne boka bør du lese om du er liten eller stor, for deg sjølv, for andre og for din beste ven. Den er kort og godt den søtaste boka dette året!
Der ingen finn oss av Mathias Nyhagen Asplund
Mette, Hovedbiblioteket: Denne debutboka, som gjorde dypest inntrykk på meg i år, skiller seg ut fra hovedtrendene. Stille og sår. To utsatte barn flykter inn i fantasileken sammen. Det gir dem styrken som skal til for å møte den uholdbare virkeligheten.
Jeg lever et liv som ligner deres av Jan Grue
Goro, Hovedbiblioteket: Om hvordan det er å leve med større fysiske begrensninger enn andre, skrevet av en intellektuell kapasitet. Boken er innom de fleste aspekter ved livet, og bør leses av alle som kan sitte og gå. Gjennomlevd og velskrevet fra ytterst til innerst.
Det felles eide. Forfattere om offentlig kunst i Oslo av Eivind Hofstad Evjemo (red.)
Nora, Hovedbiblioteket: Selv om jeg i utgangspunktet ikke interesserer meg for kunst i offentlig rom gav jeg Det felles eide en sjanse. Redaktør Evjemo har samlet et stjernelag av skjønnlitterære forfattere som skriver levende om varierte kunstuttrykk som omgir oss alle. Etter å ha lest boka vil du aldri igjen gå forbi en gås i bronse uten å se den og du vil alltid lure på om det du ser rundt deg er kunst eller bare pynt.