Av: litteratur Anbefalinger 16. august 2013

13 gode grunner av Jay Asher

Før hun tok sitt eget liv fortalte Hannah sin historie inn på kassetter. Hver av historiene i denne boken, 13 gode grunner av Jay Asher, er dedikert personer som får tilsendt en boks med opptakene. Premisset for å få komme unna med sin historie er at mottakeren må høre alle innspillingene, for så å sende det til nestemann på lista. Hvis ikke, vil noen fortelle verden om alt det kjipe, og i noen tilfeller straffbare, tingene du har gjort. Nå er det Clay som venter på å bli fortalt hvilken rolle han hadde i avgjørelsen.

Tekst: Bodil Aga Aandstad/Omslag: Schibsted

Besnærende og full av galgenhumor
Hannahs tretten grunner er som mine for å ha blitt glad i akkurat denne boken: allsidige og sterke.  Dette er ikke fortellingen om de tretten forferdelige hendelsene, boken er ikke selvpiningslektyre. Lydbåndene inneholder fortellinger jeg ikke ville vært foruten. De setter seg fast i virkeligheten fordi de er akkurat det: virkeligheten for altfor mange av oss. Stemmen som kryper ut av boken og setter seg fast i øret er besnærende og full av fortreffelig galgenhumor. Hannah er direkte, følsom og uredd. Og tro du meg: jeg er neppe den eneste leseren som håper hun fortsatt er i live, at hun til slutt valgte å leve likevel.

Hallo, gutter og jenter. Hannah Baker her. Live og i stereo. Ingen retrettmuligheter. Ikke noe ekstranummer. Og denne gangen: ingen appell overhodet. Jeg håper du er klar, for jeg skal fortelle deg livshistorien min. Eller: hvorfor livet mitt tok slutt. Og hvis du hører på disse kassettene er du en av grunnene.

Oppgjør med skyldspørsmål

Opplevelsen av å høre (lese) Hannahs direkte tale i dialog med hovedpersonene, Clay og leseren selv, skaper et engasjement som knytter deg  til hennes skjebne. Selvmord er ofte vanskelig å forklare. Vi vil helst at man ikke tar på seg skyld for at det har skjedd. Vi fokuserer ofte på selvmordet som en handling begått av et menneske som kun tenker på seg selv. Boken om Hannah våger å ta et oppgjør med dette.  Budskapet kan sies som en matt, men sann, klisje: Vi må våge å se oss selv i en større sammenheng, som dansere i en evig årsak-effekt-vals med hverandre. Og: Du skal ikke alltid tro du vet så inderlig vel.

Les 13 gode grunner til ikke bare å se Netflix-serien, men også lese boka her!

En utfordrende bestselger
13 gode grunner har ligget på  på bestselgerlista til The New York Times i tre år. At den handler om selvmord avskrekker de fleste, spesielt voksne som er redde for at tenåringsbarna deres skal finne på å tro at de kan ha bidratt til at noen avslutter sitt eget liv. Tanken er grusom. For tenk om det er slik: du er en av grunnene til at noen ikke orker å leve.