Av: Bodil Aga Aandstad Anbefalinger 30. januar 2014

Alvorlig underholdning

2013 var et flott år for norske fantasy-fans. Norske forfattere har debutert med fortellinger som har møtt enorm glede og stort engasjement.  En av disse forfatterne er Tonje Tornes.

Tonje Tornes’ fantasy-serie heter Kire og tar for seg den norske huldra med frisk giv og god driv. I Hulder møter vi tenåringen Erik. Mens han er på en tur med sin mor, skjer det noe ekstremt og ufattelig.  Hendelsen gjør at moren plasseres på psykiatrisk sykehus. Erik og faren hans flytter til Sirdal for å komme nærmere moren. Dermed må  Erik forholde seg til hva den lille bygda mener om det som har skjedd.

En får tanker som: «Står det noen utenfor vinduet og stirrer på meg?»

Overnaturlig dal

Det skal vise seg at det ikke er bare hans mor som har måttet ta konsekvensen av å møte det unaturlige. I Sirdal er det flere som opplever det overnaturlige. Erik blir venner med et evnerikt tvillingpar, som skal vise seg å være til god hjelp når han en dag står ansikt til ansikt med en ekte hulder. Men hva er det med denne merkelige jenta? Hvorfor snakker hun så rart? Kan de stole på henne?

Innlevelse

Landskapet i Hulder er rått og vakkert.  Tornes skriver med en penn som fører deg inn i et moderne, men også rotnorsk, miljø. Når hun beskriver følelser og fysiske tilstander i sine karakterer, er det med en innlevelse som smitter. En får tanker som: «Står det noen utenfor vinduet og stirrer på meg?» «Hvorfor er det plutselig så klamt her?» «Jeg får ikke puste!»

Underholdning med alvor

Dette er en bok for alle som liker underholdning med mangfoldige stikk av alvor. For det er ikke til å komme utenom at Hulder rører ved fordommer og folketro. At den samtidig er så eventyrisk god, gjør den veldig lett å anbefale.

Les de første sidene  her.