Av: SiriJT Anbefalinger 3. april 2017

Den løpende Wing Jones

Debutanten Katherine Webber forteller en nydelig historie om hvordan en tenåringsjente finner sin indre styrke gjennom løping.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/ Foto: Walker Books Ltd

Det er ikke lett å være femten år gamle Wing Jones. Røttene fra Ghana og Kina gjør at hun skiller seg ut fra de andre jentene hun kjenner. Ingen på den videregående skolen hennes i Atlanta, Georgia har sett en modell eller en annen kjent person som ligner på henne før. Dette gjør at hun både mangler forbilder og blir mobbet for sitt utseende. Bokens handling utspiller seg på 1990-tallet, i en tid da man ikke kunne bruke internett for å finne likesinnede. Dette gjør at jeg som leser får lyst til å hoppe inn i handlingen, gi Wing en stor klem og fortelle henne at alt kommer til å ordne seg. Eventuelt vise henne noen Instagram-kontoer med suksessfulle jenter som ser ut akkurat som henne.

j
Hverdagen snudd på hodet
Wing bor sammen med moren, broren og de to bestemødrene sine. Hun har et godt forhold til dem alle sammen, selv om hun lever i skyggen av den populære storebroren Marcus. Han har funnet sin plass på skolen, og er en flink fotballspiller som hjelper skolelaget med å vinne kamper gang på gang. Etter at broren  havner i en dramatisk ulykke, forandrer livet til Wing og familien seg drastisk. Marcus ender opp i koma da han kjører bil etter å ha drukket. Ulykken gjør at to mennesker mister livet, og den lille familien går fra å være godt likt av menneskene i nærmiljøet til å bli utstøtt. De får etter hvert problemer med å betale de store sykehusregningene og havner stadig i diskusjoner med forsikringsselskapet, samtidig som frykten for at Marcus aldri kommer til å våkne igjen ulmer i bakgrunnen.

Den løpende Wing Jones
Det er sjelden lett å takle at noen i din nærmeste krets ligger for døden, og Wing blir veldig stresset. I tillegg til å være redd for at storebroren hennes aldri skal våkne opp fra koma, blir penger en stor bekymring i Wings liv. Redselen for at familien ikke vil kunne betale for sykehusoppholdet er stor, men ved en tilfeldighet begynner hun å jogge. Løpingen gir Wing en slags indre kontroll over hva som skjer rundt henne. Det blir en måte hun klarer å slappe av på, og til sin overraskelse oppdager hun at hun er ganske flink til det også.

Realistisk debut
Debutanten Katherine Webber har skrevet en historie som gir et realistisk bilde av både motgang og medgang i livet til en usikker tenåringsjente. Leseren får være med på hennes første kyss, gleden av å løpe og spenningen over å ha et mål å nå. Boken inneholder realistiske karakterer, jeg ble spesielt glad i de to bestemødrene Dee og LaoLao. Selv om de kommer fra to forskjellige land med ulike kulturer, forstår man etter hvert at de er mer like enn ulike. Wing fantaserer om at hun ser en drage og en løve når hun havner i vanskelige situasjoner. Dette er dyr som representerer hennes etniske bakgrunn, og som rettleder henne når hun har det vanskelig. Webber tar opp temaer som pengeproblemer, mobbing og rasisme, og viser hvordan en aktivitet som løping kan hjelpe til med å sette livet i perspektiv under en vanskelig periode.

NB: Boken er for øyeblikket bare utgitt på engelsk.