Av: SiriJT Anbefalinger 3. mai 2017

En forelskelse i stillhet

Vennskap og kjærlighet vokser frem mellom Steffi, som har problemer med å snakke, og Rhys, som ikke kan høre, i Sara Bernards A Quiet Kind of Thunder.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: MacMillan Children’s Books

“Panic attacks are a lot like being drunk in some ways, you lose self-control. You cry for seemingly no reason. You deal with the hangover long into the next day.”

Hovedpersonen i boken A Quiet Kind of Thunder er seksten år gamle Steffi. Hun er veldig sjenert, har sosial angst, og greier ikke å snakke i store grupper eller med mennesker hun ikke kjenner. Dette fører til store utfordringer i hverdagen, og jevngamle elever på skolen hennes ser på henne som rar. På skolen har hun hatt én god venninne, Tem, som hun har kjent siden hun var liten. Dette året har Tem begynt på universitetet, mens Steffi skal fullføre siste året på videregående alene. Siden bestevenninnen ikke er på skolen lenger, har Steffi forberedt seg på et år hvor hun kommer til å være mye alene. Dette forandrer seg når hun får i oppgave å hjelpe en ny gutt med å finne seg til rette på skolen.

KommunikasjonsproblemerA-Quiet-Kind-of-Thunder
Du tenker kanskje at det er rart at en jente som sliter med å snakke skal hjelpe den nye gutten på skolen med å bli kjent? Steffi får oppdraget å hjelpe sytten år gamle Rhys med dette fordi hun er en av få på skolen som kan BSL (British Sign Language). Rhys er nemlig døv, og er avhengig av å lese på lepper eller bruke tegnspråk for å forstå hva som blir sagt rundt ham. For ham betyr det ingenting at Steffi ikke snakker, og gjennom ulike kommunikasjonsmetoder utvikler de et sterkt vennskap.

En stille forelskelse
Steffi og Rhys finner etter hvert ut at de er forelsket i hverandre, og leseren får være vitne til deres kjærlighetshistorie. Selv om de skiller seg litt ut fra de andre elevene på skolen, gjør Steffi og Rhys akkurat det samme som andre ungdommer på deres alder. De drar på fest, ser på film (med undertekster så klart) og drar på ferie. Forfatteren viser også hvor lett det er å glemme at en person er annerledes, som for eksempel når Steffi sender Rhys en link til en sang uten å tenke over at han ikke kan høre. Boken stiller også spørsmål ved kjærligheten mellom de to ungdommene. Er de virkelig forelsket i hverandre? Eller er de sammen fordi det er lettvint for dem begge – siden de begge kan tegnspråk og har problemer med å snakke?

Ikke bare en kjærlighetshistorie
Denne boken har flere formmessige avbrekk, tekstmeldinger, lapper og lister, som gjør teksten lett å lese. Handlingen er fortalt i førsteperson fra Steffis perspektiv. Noen ganger skulle jeg ønske at Sara Bernhard hadde latt leseren få se hva Rhys tenkte og følte også. A Quiet Kind of Thunder er ikke bare en kjærlighetshistorie, men det er også en ungdomsbok man kan lære mye av. Den forteller om panikkanfall, hvor vrient det kan være å leve med angst og hvor vanskelig det kan være å fortelle andre om sine problemer. Den viser også utfordringene som er knyttet til det å være hørselshemmet og stum, og gir en liten innføring i BSL (British Sign Language). Det er ikke bare en kjærlighetshistorie – det er en kommunikasjonshistorie.

NB: Denne boken finnes så langt bare på engelsk.