Av: SiriJT Anbefalinger 18. juli 2017

En løgn her og en løgn der

Sonny har forelsket seg i Ryder over internett. Problemet er bare at hun har utgitt seg for å være bestevenninnen sin Amy ved en feiltagelse. Hvordan kan hun få Ryder til å falle for henne uten å avsløre at hun har lurt ham?

Tekst: Siri Johnsrød Traneid
Bilde: Scholastic, Flickr

«When we’re texting or talking online, she’s so … She’s great. She’s funny and smart and it’s so easy to talk to her. The virtual Amy is incredible. … I just wish the Amy I saw in real life was more like that.»

En liten hvit løgn
I Kody Keplingers Lying Out Loud møter vi Sonya Ardmore. Det skjer mye i livet hennes, og Sonny, som hun kalles blant venner, foretrekker å lyve fremfor å fortelle andre at hun har det vanskelig. Når leseren møter henne for første gang bor hun sammen med bestevenninnen Amy – uten at foreldrene hennes vet om det. Selv om hun forteller hvite løgner til alt fra lærerne til sjefen på jobb, så er Amy en hun stoler på og deler alt med. En ettermiddag blir Amy invitert på en date i en e-post fra den nye gutten på skolen, Ryder. Sonny ender opp med å svare ham, og hun blir sittende oppe til langt på natt mens hun snakker med ham over e-post. Det som begynte med en uskyldig spøk fra hennes side utvikler seg til en forelskelse, og siden Ryder har delt personlig informasjon med det han tror er Amy blir det fort vanskelig å fortelle at det er Sonny som har brukt datamaskinen hennes.

Lying-Out-LoudCatfish
Når man utgir seg for å være noen andre på sosiale medier kalles man for en catfish. Uttrykket kommer fra sportsfiske hvor man bruker catfish, eller maller som fisken heter på norsk, som lokkemat for å få større fisk til å bite på kroken. Dette ligner på det som skjer når noen lager en falsk profil eller benytter seg av andres identitet på internett for å få oppmerksomhet. De som er i kontakt med vedkommende tror de snakker med en bestemt person, men ender ofte opp med å bli lurt. Det finnes flere dokumentarer og et tv-program på MTV som er dedikert til emnet, hvor mennesker som mistenker at de snakker med noen som lurer dem får hjelp til å finne ut av om personen de snakker med eksisterer i virkeligheten. Felles for «luringene» man møter på tv er at de ofte vil fortelle sannheten om hvem de er i virkeligheten og hvordan de egentlig ser ut, men er for redde. Hvordan kan man bryte illusjonen og fortelle sannheten om hvem man virkelig er og hvordan man ser ut uten å miste tilliten til personen man har chatter med? Sonny er fast bestemt til å overbevise Ryder om at hun er jenta han egentlig vil ha, og legger en plan for å komme seg ut av knipa.

Hvis du har savnet karakterene fra Hamilton High kan det lønne seg å lese denne boken.

Forviklinger – både på nettet og i virkeligheten
Siden Amy, Ryder og Sonny går på samme skole treffer de hverandre ofte. Dette fører til mange pinlige situasjoner siden Ryder er forelsket i Amy og tror han snakker med henne på nettet etter skolen. Dessuten kan han ikke fordra Sonny, som han i all uvitenhet er den han faktisk chatter med. Jeg liker idéen om et moderne trekantdrama, men jeg synes forfatteren trekker situasjonen veldig langt før Ryder får vite hvem han har snakket med på nettet. Flere ganger undrer han seg over hvordan Amy virker som to forskjellige personer i virkeligheten og på nettet, og jeg synes det er veldig merkelig at Ryder fortsetter å prate med Amy (eller, Sonny) på nettet når Amy behandler han dårlig i virkeligheten.

Usympatisk hovedperson
Sonny er en hovedperson med flere negative sider. Hun respekterer ikke andre mennesker og deres tid, og kommer ofte for sent. I tillegg tar hun sjelden ansvar når hun kløner ting til, og er veldig selvsentrert. Forelskelsen hennes er et godt eksempel på dette. Hun tenker ikke på bestevenninnen Amys følelser i det hele tatt, og fortsetter å bruke identiteten hennes på internett. Men selv om Sonny er en usympatisk karakter, har hun også en sårhet som kommer mer og mer fram i løpet av boken. Fra første side forsto jeg som leser at det er en grunn til at hun lyver for menneskene rundt seg, og når hemmeligheten hennes ikke kan skjules lenger forstår man hvorfor det noen ganger kan være veldig vanskelig å være Sonny.

Hamilton High-universet
Kody Keplinger er mest kjent for ungdomsboken The Duff som også er blitt filmatisert. I Lying Out Loud møter man igjen noen av karakterene fra The Duff, og omgivelsene er de samme. Alle karakterene har for eksempel gått på samme videregående skole, Hamilton High, og noen av dem er venner eller i slekt. Amy viser seg å være søsteren til Wesley, en av hovedpersonene i The Duff. Så hvis du har savnet karakterene fra Hamilton High kan det lønne seg å lese denne boken.

Vi har tidligere skrevet om boken Run av samme forfatter på bloggen. Les innlegget her.

NB! Boken finnes så langt bare på engelsk.