Av: SiriJT Anbefalinger 11. mai 2017

En original skoleoppgave

Avrey vil komme til bunns i hvorfor ingen av hennes tidligere kjærester har vært riktige for henne.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: Scholastic

I It’s Not Me, It’s You møter vi Avrey Dennis som er en av de mest populære jentene på den videregående skolen hun går på. Hun er smart, vakker og har alltid hatt kjæreste. Da hun blir dumpet av sin nåværende kjæreste rett før det store avgangsballet, begynner hun å tenke på sin dating-historie. Er det noe hun gjør galt? Hvorfor ender forholdene hennes alltid? Da hun så får en oppgave på skolen hvor elevene skal se en historisk hendelse fra flere forskjellige perspektiver, griper hun muligheten og overbeviser læreren sin om å få fokusere på sitt dating-liv. Boken blir resultatet av hennes undersøkelser.

Avrey intervjuer alle guttene hun har datet og vært sammen med for å finne ut hvorfor hun ikke klarer å holde på noen av dem.

Historieprosjekt
Avrey intervjuer alle guttene hun har datet og vært sammen med for å finne ut hvorfor hun ikke klarer å holde på noen av dem. Leseren får møte alle hun har vært i et forhold med fra barneskolen og frem til i dag, og de er stereotypiske amerikanske karakterer, som sportsidioten, nerden og cowboyen. Avrey har datet mer enn en gjennomsnitts-tenåring, og jeg ble overrasket over antallet kjærester en 17-åring faktisk kan ha. Ved hjelp av bestevenninnen Coco og lab-partneren Hutch samler hun informasjon om hvorfor alle forholdene hennes går i vasken.

28113227

Ingen forventninger
Jeg hadde ingen store forventninger til denne boken da jeg satt meg ned for å lese den. Handlingen hørtes ut som noe jeg hadde lest tidligere, og det virket som om hovedpersonen var en overfladisk blond jente som bare brydde seg om klær og gutter. Beskrivelsene av hovedpersonen minnet meg om Cher fra Clueless som gikk på tv-skjermen da jeg var ung. Allikevel ble jeg positivt overrasket over Stephanie Kate Strohms karakterer. Jeg får stor respekt for Avery som tør å stille sine tidligere flammer de vanskelige spørsmålene. Det var ikke bare hovedpersonen som overrasket meg positivt. Formen gjorde også dette til en spennende bok å drømme seg bort i.

Skrivestil
Stephanie Kate Strohm presenterer bokens handling gjennom intervjuer med forskjellige karakterer. Det er ikke bare kjærestene som blir intervjuet – venner, fiender og skolekamerater dukker også opp i intervjuprosessen. Intervjuobjektene forteller om deres forhold til Avery. Boken inneholder også fotnoter og kommentarer skrevet av Avery selv. Selv om Avery ser tilbake på kjærlighetslivet sitt, gjør hun det på en positiv måte. Hun har bare hyggelige ting å si om dem hun har vært sammen med, og det samme gjelder for guttene. Strohm presenterer en morsom skoleoppgave, og boken representerer det ferdige produktet av historieoppgaven Avery leverer inn.

NB: Boken finnes så langt bare på engelsk.