Av: SiriJT Anbefalinger 22. mars 2017

Født i feil kropp

Andrew Hardy har blitt til Amanda Hardy, og flyttet til faren sin for å starte med blanke ark på en ny skole. If I Was Your Girl er en gripende fortelling om hvordan det er å være født i feil kropp.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid

If I Was Your Girl er fortalt fra perspektivet til en transseksuell tenåringsjente, og veksler mellom nåtid og fortid. Den forteller om Amandas nye start i en ny by, samtidig som den gir et tilbakeblikk på hennes fortid som Andrew. Ved hjelp av tilbakeblikkene får leseren innblikk i ulike deler av prosessen, hvordan menneskene rundt Andrew takler at han er født i feil kropp og alle de følelsene Andrew selv sliter med. Tilbakeblikkene til tiden da Amanda var Andrew er veldig triste, og gir et troverdig bilde av følelsene og tankene en transseksuell sliter med.

En ny start
Amanda Hardy har blitt sendt til en liten by i Tennessee i Amerika for å bo sammen med faren sin og gå siste året på videregående der. Byen beskrives som en konservativ kristen by hvor flere av innbyggerne har homofobiske holdninger. Faren til Amanda oppfordrer henne til å ligge lavt, og Amanda er selv enig etter hvordan ting eskalerte på den forrige skolen hun gikk på. Som de fleste andre nykommere til en skole vil hun passe inn og være normal.

I buried my face in his neck and breathed him in again. I thought about what he had said, that I could tell him anything, and I knew that he was right – or at least he thought he was. But until the moment he learned the truth, I couldn’t know how he would feel, and that was a risk I wasn’t ready to take.

Kjærlighet
Selv om Amanda hadde bestemt seg for å gli igjennom det siste året på videregående uten å tiltrekke seg oppmerksomhet, blir det vanskelig for henne å holde mennesker på avstand. Hun beskrives som en vakker jente som folk vil være venner med og som flere forelsker seg i. Hun finner kjapt en venninnegjeng som hun trives med, og etter hvert oppdager hun også at hun har fått følelser for en gutt som heter Grant. Han er forelsket i henne også, og snart tilbringer de mer og mer tid sammen. Amanda vil gjerne dele fortiden sin med Grant, men er samtidig redd for hva han vil si når han finner ut at hun er født som gutt. Hun er livredd for at han er en av dem som ikke greier å se forbi det at hun kom til verden i feil kropp.

26156987Hemmeligheter og konflikter
Som leser av If I Was Your Girl blir man sittende og gruble på hvordan dette skal ende. Kommer Amanda til å dele hemmeligheten sin med noen av jentene i venninnegjengen? Kommer hun til å fortelle at hun ble født som gutt til kjæresten sin? Eller vil hun greie å holde på hemmeligheten resten av livet? I litteraturen er det sjeldent at hemmeligheter forblir hemmelige særlig lenge, bare se på kjente klassikere som Henrik Ibsens Et Dukkehjem og Gustave Flauberts Madame Bovary, eller av nyere dato: Donna Tarrts Stilisten. Vil Amandas hemmelighet forbli hemmelig?

Viktig bok
If I Was Your Girl er en viktig bok fordi den normaliserer det å være født i feil kropp. Forfatteren Meredith Russo kjenner godt til det hun skriver om for hun ble selv født som gutt. Russo, i motsetning til Amanda, begynte å leve som kvinne da hun var voksen, og dette kan man lese mer om i bokens etterord. I den amerikanske utgaven av boken er det også brukt en transseksuell modell på coveret for å gjøre boken mer autentisk. Boken er Meredith Russos første utgivelse, og jeg gleder meg til å se mer av hennes arbeid fremover.

NB. Boken er kun utgitt på engelsk.