Av: SiriJT Anbefalinger 25. juli 2017

Kan årets beste ungdomsbok forandre verden?

Årets beste ungdomsroman er en viktig bok inspirert av den amerikanske bevegelsen Black Lives Matter.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: Anissa Hidouk/Bokomslag: Walker Books

410eExjPXCL._SY344_BO1,204,203,200_#BlackLivesMatters
I kjølvannet av at flere unge afroamerikanere ble skutt og drept av politiet, vokste det i 2013 frem en protestbevegelse i USA. Aktivistbevegelsen er imot rasisme og vold basert på hudfarge, og har i flere amerikanske byer organisert protester mot politibrutalitet og -drap uten motiv. Bevegelsen er kjent under navnet Black Lives Matters, og er inspirasjonen bak en av årets mest omtalte ungdomsbøker på engelsk. The Hate U Give av Angie Thomas skildrer nemlig afroamerikaneres forhold til politiet i dagens samfunn.

Bevegelsen er kjent under navnet Black Lives Matters, og er inspirasjonen bak en av årets mest omtalte ungdomsbøker på engelsk.

Politiets funksjon
Når man er barn og lærer om samfunnet blir man i Norge og mange andre land fortalt at hvis man trenger hjelp er det politiet man skal kontaktet. Politiets jobb er å beskytte og hjelpe innbyggerne, og i noen barnehager lærer man til og med en sang, «Bæ-bu bæ-bu-sangen», som skal minne barna på hvem de skal ringe i krisesituasjoner. Dessverre er det ikke alle mennesker som har positive opplevelser med politiet. Afroamerikanske Khalil i The Hate U Give blir skutt av politiet, og vennen Starr, som også er bokens 16 år gamle hovedperson, er eneste vitne til det hele.

Vitne til noe grusomt
Kort tid etter Khalils død går saken viralt, og drapet blir en kampsak i USA for å få slutt på unødvendig politivold. Alle har en mening om det som har skjedd, og Starr opplever at vennen blir framstilt på en negativ måte i media. Noen mennesker prøver å skremme Starr og familien hennes fra å fortelle sannheten, mens andre støtter dem. Starr har alltid sett på seg selv som modig. Hun har trodd at hvis hun skal handle i en vanskelig situasjon så vil hun være i stand til å handle riktig. Men nå som hun står midt oppi dette vet hun ikke hva hun skal gjøre. Som eneste vitne blir Starr en viktig brikke når det kommer til sannheten. Alle vil vite hva som skjedde den natten, og når Starr blir bedt om å vitne i retten må hun finne sin indre styrke. Nå må hun gi Kahlil og alle andre som har møtt samme skjebne som ham en stemme.

Jeg ble også inspirert til videre lesing, og jeg dykket ned i bevegelsen Black Lives Matter lenge etter jeg hadde blitt ferdig med siste side.

Thomas-Angie_Anissa-HidoukKan en bok forandre verden?
The Hate U Give er en viktig bok som tar for seg et voksende problem i USA, og det er en bok for lesere av alle hudfarger. Romanen skaper debatt, og jeg blir gående og tenke på handlingen lenge etter at jeg har lest den ferdig. Jeg ble også inspirert til videre lesing, og jeg dykket ned i bevegelsen Black Lives Matter lenge etter jeg hadde blitt ferdig med siste side. Som lesere får vi oppleve hvordan mediene framstiller fattige afroamerikanere som skyldige uten grunn, og hvordan mennesker knytter stereotyper opp mot utseende og hudfarge. Boken, som er en politisk kommentar til dette som skjer rundt om i USA, oppmuntrer leserne til å bli mer engasjert i den offentlige debatten og viser at valgene man tar kan være med på å gjøre en forandring.

«I’ve seen it happen over and over again:
a black person gets killed just for being black,
and all hell breaks loose.
I’ve tweeted RIP hashtags,
reblogged pictures on Tumblr,
and signed every petition out there.
I always said that if I saw it happen to somebody,
I would have the loudest voice,
making sure the world knew what went down.
Now I am that person, and I’m too afraid to speak.»

«Thug Life»
Angie Thomas blander fakta med fiksjon, og har skrevet så mye interessant at jeg helst ville fylle hele denne omtalen med utdrag fra boken. Til tross for at bokens hovedfokus er rasisme, politivold og diskriminering, får vi også se morsomme øyeblikk fra Starrs hverdag med familien og vanlige tenåringsproblemer. Mye av teksten er skrevet på slang, og det tok et kapittel eller to før jeg ble vant til skrivemåten til Thomas. Tittelen er hentet fra rapperen 2Pac sitt konsept og akronym «Thug Life» («The Hate U Give Little Infants Fucks Everyone») som ble promotert i amerikansk rapmusikk på 1990-tallet. «Thug Life» er en sosial kode som skulle opprettholde orden mellom forskjellige afroamerikanske gjenger som herjet i gatene i USA på begynnelsen av 90-tallet.

Boken kommer på norsk ca. 1. september. Filmrettighetene til boken er allerede solgt. Da er det bare å vente og se om årets beste ungdomsbok tar seg like godt ut på skjerm som i bokform.