Av: SiriJT Anbefalinger 21. juni 2017

Hjerteskjærende brevveksling

Juliet finner noen å dele den vanskelige sorgen med.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/ Foto: Bloomsbury

Alene i sorgen
I Letters to the Lost av Brigid Kemmerer møter vi Juliet Young som nylig har mistet moren sin. Hun prøver så godt hun kan å overleve uten henne, men sorgen påvirker henne i hverdagen, på skolen og i relasjonene hun har til andre. Boken veksler mellom å fortelle historien til Juliet og Declan Murphy. Declan er en av de tøffeste guttene på Hamilton High School, og flere av de andre elevene, inkludert Juliet, er redde for ham.

I know she´s dead.
I know she can´t read the letters.
I know there´s very little I can do to feel close to her anymore.

Brevveksling
Siden moren til Juliet reiste verden rundt i jobben sin som fotojournalist, skrev Juliet brev til henne mens hun var på reisefot. Dette fortsetter Juliet med etter hennes død, og brevvekslingen blir en form for terapi for henne. Brevene legger hun på graven til moren, og en dag når hun kommer til kirkegården legger hun merke til at noen har skrevet en kommentar i et av brevene hennes. Dette gjør Juliet rasende, og hun skriver et brev til den frekke personen som har valgt å blande seg inn i hennes sorgprosess. Plutselig begynner Juliet å utveksle brev med den fremmede, og finner en ny person å dele tankene, minnene og sorgen sin med.
30038855

Kirkegårdsvennskap
Det Juliet ikke vet er at det er Declan som har svart på brevene hennes. Han har en familiehistorie få personer vet om, og mens omverdenen ser en gutt med problemer får Juliet innblikk i hans dypeste tanker og hemmeligheter. De to 17-åringene blir kjent med hverandres personlighet gjennom brevene, og det anonyme vennskapet vokser jo flere brev og e-poster som utveksles.

Sakte tempo
I motsetning til andre ungdomsbøker er handlingstempoet i boken seigt. Handlingen går sakte fremover, og meldingene ungdommene skriver til hverandre er dype og poetiske. Alle brevene, e-postene og meldingene som sendes mellom Declan og Juliet er inkludert i boken. Jeg likte spesielt karakteren Declan, og synes det var trist å lese om hvordan menneskene som var rundt ham hadde bestemt seg for hvordan han var uten å gi ham en skikkelig sjanse. Til og med Juliet hadde en slik oppfatning av ham. Jeg satt gjennom hele boken og gledet meg til det skulle gå opp for ungdommene hvem de faktisk skrev med og at Juliet skulle innse at Declan var en helt annen enn hun tidligere hadde fått inntrykk av.

You were the first person to see all of me, Juliet. The first person who made me feel like I was worth more than a reputation and a record.
– Declan

Hjerteskjærende om sorg
Brigid Kemmerer gir oss en realistisk historie om sorg, og hvordan det ikke er noen fasit på hvor lenge man kan være lei seg etter et dødsfall. Til tross for at det er mye følelser knyttet til hovedpersonene, finnes det også flere morsomme episoder som får det til å trekke i smilebåndet. Rev, Declans bestevenn, står for flere av dem, og i begynnelsen av 2018 vil boken More Than We Can Tell med Rev i hovedrollen bli utgitt.

NB: Boken er så langt bare utgitt på engelsk.