Kjærlighet på hjul

«Elsker du han?»

«Ja, jeg elsker han»

«Så hva er da problemet? Med kjærlighet kan du tilgi alt»

Greit nok, tenker du kanskje, men problemet er bare det at Bess Gray er forelsket i en mann som har vært gift før- åtte ganger før!

BEGYNNELSEN

The ninth wife TheNinthWifeer fortellingen om  Bess og Rory som blir forelska i hverandre, og sånn sett en helt grei kjærlighetsroman, men dette er også noe mer.  For her får vi med både fortellingen om Rory McMillan; den unge gutten som forlot Irland for å prøve lykken i USA, og vi får historien om Bess Gray; som tidlig ble foreldreløs og som eneste familie har sine besteforeldre på morssiden å ty til. Besteforeldrene som begge er av jødisk herkomst er det umake par, som etter 65 års samliv krangler så busta fyker.  The ninth wife er også historien hvor byen Washington D.C. spiller en viktig rolle og framfor alt handler dette om kjærlighetens vilkår og ikke minst hvilke forventninger hver og en av oss har til den.  Mange forviklinger og mange mennesker befolker denne boka.

FORELSKELSE OG FORVIRRING

– kan ofte være to sider av samme sak, iallefall når den første hodestupe følelsen har roet seg ned en smule. Bess og Rory går hver for seg flere runder med seg selv om hvorvidt den andre er den rette. Et ganske rimelig spørsmål når man har forelska seg i en fyr som har vært gift 8 ganger før, tenker jeg på Bess’ vegne.

Som en parallell og en umulig målestokk får vi besteforeldrenes historie, som har vært gift i 65 år. Deres historie blir avdekket litt etter litt, og vi skjønner underveis at de langt ifra er å betrakte som det forbildet de framsto som i starten.

KJÆRLIGHET OG VENNSKAP

Amy Stolls behandler kjærlighet fra flere vinkler i boka si. Fra de tidligere nevnte kranglende besteforeldrene, til Bess’ nære venn Cricket, som mister sin mann Darren og senere sin ekskone fra tiden før han sto fram som homofil, ekskjæresten Sonny som venter barn med Gaia; og som i panikk forlater henne når hun skal føde.  Alle disse har en plass i fortellingen.

Det som imidlertid opptar slutten av boka, er Bess’ bestemmelse om å oppsøke de 8 eller 7 tidligere (en er død i mellomtiden) konene og intervjue dem. Som et forsøk på å via dem bli bedre kjent med Rory; noe som kanskje ikke framstår som helt logisk for meg :). Her får vi en slags roadmovie gjennom store deler av USA, i en kombinasjon av å kjøre besteforeldrene til sitt nye hjem i Tuscon (jeg hører western-heste-kloppeti-klopp inni hodet) og oppsøke Rorys tidligere koner.

Å oppleve USA fra bilvinduet er fasinerende i seg selv, og har blitt gjort litterært mange ganger før.  Turen på hjul er en del av boka, men langt ifra hele.  Refleksjonen rundt kjærlighetens betydning generelt og for de to hovedpersonene spesielt er det som gjør at man husker denne boka med glede.

Astrid