Av: heidiw Anbefalinger 11. november 2016

Krig har aldri føltes nærmere

Det ikke lett å skille mellom godt og ondt når man står helt inntil.

Tekst: Heidi Westgaard Sætre/Foto: Aschehoug

I Tyra Teodora Tronstads bok Mørket kommer innenfra møter vi to ungdommer midt i en ulmende konflikt. Linnea bor i en by som ligner skummelt mye på Oslo. Leilighetene er høye under taket med rosetter og lysekroner, og på varme dager spiser hun take-away i parken sammen med moren sin. Men det er det slutt på nå. Konflikten som deler byen i to brer raskt om seg.

Politiet og regjeringen prøver å holde igjen opprørere fra sørlige bydeler. En dag kommer det to truende skikkelser inn i klasserommet til Linnea og Max. Terroristene har glattbarberte hoder, vernesko og våpen. De tar med seg en av elevene. Det er ikke lenger noe tvil, krigen har begynt for alvor. Skolen stenger, boligene tømmes for mennesker. Leiligheter står tomme, ramponert av folk som leter etter mat og medisiner. De fleste flykter til midlertidige mottak utenfor byen. Noen få blir igjen, de fleste er offentlige tjenestemenn, opprørere og helsepersonell, samt barna deres. Mørket kommer1

Max og Linnea blir værende av ulike grunner. Max vil finne ut hvorfor brødrene hans er så hemmelighetsfulle, og hva de gjør ute hele natten. Linneas mor jobber som sykepleier, men en dag kommer hun ikke hjem etter jobb. I tillegg finner Linnea mange pengesedler gjemt i den gamle sofaen deres. Hvem er egentlig på hvilken side?

De to ungdommene er fra hver sin del av byen, og på ulike sider i konflikten. Deres veier møter etterhvert. De kan ikke lenger stole på sine egne familier, og de kan i hvert fall ikke stole på hverandre.

Tronstad skriver lite om hva konflikten går ut på, det er ikke tydelig hvem som er gode og hvem som er onde i denne fortellingen. Begge sider tar i bruk mildt sagt tvilsomme metoder for å fremme sin sak. Max og Linnea må også ta vanskelige valg som de vil komme til å angre på. Litt etter litt skjønner de at de ikke kan stå inne for metodene som brukes, og de prøver standhaftig å holde seg utenfor konflikten.

Mørket kommer innenfra er en aktuell bok. Ungdommene i boka har ikke vokst opp med krig, de blir brutalt røsket ut av sin skjermede hverdag, og befinner seg plutselig midt i en kaotisk krigssone. De er ikke lenger trygge i den spøkelsesaktige byen de bor i, og de vet ikke hvem de kan stole på. Her er tydelig paralleller til krigsrammede områder i dag. Det at omgivelsene virker så kjent for oss lesere, gjør at den klaustrofobiske følelsen virkelig kommer tett på. Trygge jobber og store leiligheter har ikke lenger verdi når butikkhyllene er tomme for mat og varmen skrus av.

Dette er en spennende bok som etterlater mange ubesvarte spørsmål. Boka kan brukes som samtaleåpner om mennesker på flukt, og om krig og konflikt i verden i dag. Jeg håper likevel at Tronstad har enda mer på hjertet, for denne boka skriker etter en oppfølger!