Av: SiriJT Anbefalinger 13. mars 2017

Når krigen kommer

En aktuell bok om syriske Omar som må flykte fra landet sitt når borgerkrigen bryter ut.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/ Foto: Macmillan Children’s Books

En helt vanlig gutt
Hovedpersonen i Elizabeth Lairds bok Welcome to Nowhere befinner seg plutselig i sentrum av en borgerkrig. Tolv år gamle Omar er en helt vanlig gutt som drømmer om å bli en rik og suksessfull foretningsmann en dag. Da leseren møter ham for første gang, bor han i byen Bosra i Syria, går på skole og jobber for å tjene penger til seg selv og familien. Han er arbeidsom, flittig og tar vare på dem rundt seg, spesielt broren sin, Musa, som har cerebral parese. Etter hvert flytter familien til Daraa på grunn av farens jobb, og i løpet av kort tid blir storebroren Musa engasjert i den voksende konflikten mellom myndighetene og folket.

Demonstrasjoner og krig
Omar finner fort ut at Musa er involvert i noe farlig, og prøver å overbevise ham om at han ikke burde være så synlig i sitt politiske engasjement. Helst ser Omar at storebroren holder seg unna demonstrasjonstogene i gatene og slutter å samle informasjon om myndighetenes behandling av det syriske folk. Jo lengre ut i boken man kommer, jo verre blir det: Demonstrasjoner blir til blodbad, og snart bombes byen. Familien bestemmer seg for å flykte, og tar med seg det de kan bære. De lærer fort at uansett hvor de reiser i Syria følger krigen etter, og ser seg til slutt nødt til å rømme landet.

methode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F1ba49c4e-df06-11e6-b8ce-5a639b2dfcaa

En viktig historie
Elizabeth Laird har gjort grundig bakgrunnsarbeid for å skrive denne boken. Forordet i boka forklarer hvorfor og hvordan krigen brøt ut i Syria i 2011, og virkeligheten flettes på den måten inn i fortellingen. Boken forteller en viktig historie og inneholder flere forferdelige beskrivelser av hvordan denne konflikten har ødelagt så mange fantastiske steder, knust så mange drømmer og tatt så mange liv. I tillegg til noen gripende illustrasjoner av Lucy Eldridge gir historien leseren et innblikk i hvordan det er å bli tvunget på flukt og hvordan det er å leve i et krigsherjet land. Selv om boken er lang, og til tider ganske tung med tanke på det forferdelige innholdet, er det en historie man blir gående å tenke på lenge etter man er ferdig med den. Selv om den er skrevet for unge voksne, kan de som er litt eldre gjerne lese fortellingen om Omar.

NB. Boken er så langt bare utgitt på engelsk.