Av: Astrid Werner Tema 3. desember 2013

Så ung, så kjekk, så modig

«Ikke gjør det, Mr. Siringo,» sa Hood idet den gamle mannen grep rifla.
Men tror du Charlie hørte på det?
I løpet av den tiden det tok Siringo å lade, trakk Hood revolveren
og fyrte av fire ganger. Fire ganger! Knapt tre meter unna! (side 242)

Monte Becket er en forfatter med en bestselger. Problemet er bare at alle forsøk på skrive nye, fengende historier strander; det blir ikke til noe – det kommer ikke mer fra Beckets hånd, iallefall ikke noe som forlaget vil satse på.  Monte har derfor ikkeno’ å tape på å kaste seg ut i eventyret i stedet. Det er iallefall det han tror selv i starten.

Den nyeste boka til norsk-amerikanske Leif Enger foregår i USA i 1915 og er noe så sjeldent som en moderne western. Her er det helter, skurker og mer eller mindre fargerike personligheter, som den nidkjære Pinkerton-agenten Siringo. Vi møter også den opportunistiske, unge Hood Roberts og hans meksikanske skjønnhet av en kjæreste, forfatteren Monte Becket og sist men ikke minst Glendon Hale; mannen som setter det hele igang.

Historien

Så ung, så kjekk, så modig er en forrykende historie. Full av skikkelser som kunne være tatt rett ut av tidligere tiders westernhistorier, med ett unntak: Engers bok er lagt tilbake i tid, men fortellerstil og språk røper likevel at dette er skrevet i vår egen samtid. Ikke minst er karakterene adskillig mindre sjablongmessig enn det vi er vant til fra sjangeren. Både de modige, de gode og de onde har flere sider i Leif Engers fortelling. På den annen side er det er det helt klart at forfatteren kjenner sjangeren godt og spiller på dette for alt det er verdt.

Landskapet

Fortellingen starter i Minnesota. Elva Cannon River er på et vis starten, og elver går som en rød tråd i denne historien.
Vi blir også med langs landeveien i en heller nedslitt utgave av en Packard som tar våre «helter» Monte og Glendon gjennom de flate landskapet i Kansas, brutt opp av en og annen åsrygg. Ferden går ned mot grensen til Mexico, før veien igjen snur og går nordover.

Egne refleksjoner

Engers bok er på alle måter en westernhistorie, men samtidig handler dette om valg. De valgene vi tar og hvilke konsekvenser de får for oss og våre omgivelser. Både Monte og Glendon nages av tvil.  Like interessante som de valgene vi tar og har tatt er antagelig de vi ikke har tatt og det vi har valgt bort. Lykkelig er den som får en ny sjanse til å gjøre valget på nytt, ikke alle blir det forunt.