Av: Maren Ødegaard Røste Anbefalinger 13. mai 2016

Sjarmerende boble

Hvis du alltid har levd i ei boble, hva kommer til å skje hvis den sprekker?

Tekst: Maren Ødegaard Røste/Foto: Aschehoug

Madeline er ei jente som ikke kan huske livet utenfor. Nesten hele livet har hun vært inne, trygt beskyttet av luftfiltre, medisiner, sykepleiere og moren. Med et katastrofalt dårlig immunforsvar er alt farlig. Livet rammes inn av husets fire beskyttende vegger. Verden er en boble av Nicola Yoon er en nydelig ungdomsbok om kjærlighet, trygghet og utrygghet.

Jeg forteller henne at han syns jeg er morsom og smart og vakker, i den rekkefølgen, og at rekkefølgen er viktig.

Ollynicola yoon

Madeline har aldri gått på vanlig skole. Det hadde vært livsfarlig. Til og med leksene hun får må steriliseres og vakuumpakkes før de havner på rommet hennes. Men en dag må det vel skje noe, noe mer? Svaret er ja,  og det som skjer er Olly.

Den eneste utsikten Madeline har er ut på nabohuset. Hun liker å stå på rommet sitt og se ut, for det er bare på denne måten hun får se med egne øyne at det finnes et liv utenfor hennes eget. Det er også sånn hun får øye på Olly, den jevnaldrende gutten som flytter inn i huset ved siden av sammen med familien sin. Olly fascinerer henne. Han og Madeline får kontakt umiddelbart, først et smil, så en vinkende hånd, så en mail. Og så?

Han strekker beina elegant og helt uanstrengt opp i været. Og jeg blir igjen slått av roen i bevegelsene hans. Det er som meditasjon for ham. Kroppen hans er hans flukt fra verden, mens jeg er fanget i min.

Det som er utenfor

Madelines sykdom gjør at Olly og hennes kjærlighetshistorie blir noe spesiell. Olly blir ikke bare gutten hun er forelsket i, han blir også selve symbolet på det livet som ikke er tilgjengelig for henne. Lengselen etter både kjærligheten og frihet vokser i takt med hverandre i Madeline, og det å være isolert fra dette  oppleves stadig mer utfordrende. Og til slutt blir det umulig.

Tegnede sjarmbomber

I tillegg til sjarmerende karakterer, et godt språk og en fin historie er det enda en ting som begeistrer meg ekstra ved boken: illustrasjonene. Forfatterens mann, David Yoon, har illustrert den på en fabelaktig god måte. Det er morsomme, triste, sjarmerende, smarte, enkle og allikevel rike illustrasjoner som fungerer veldig godt sammen med bokens handling. Illustrasjonene tilhører Madeline, og de gjør at vi blir enda bedre kjent med henne. Madeline tar til tegningen når ordene ikke strekker til, når tegningene er den eneste måten å uttrykke alt hun brenner inne med.

Utsnitt av en av illustrasjonene til David Yoon.

Stor sympati og små frysninger

Verden er en boble har kanskje ingen revolusjonerende handling, men den har mye sjarme. Det er takket være Madeline og Olly, som begge er så sympatiske at jeg får lyst til å gi dem begge en stor klem og melde meg inn i chattegruppa deres. De er morsomme, kloke og originale karakterer. Det er de som gjør at jeg som leser fanges i ei bokboble, med latter og tårer, toppet med små hint av frysninger.

Og bobla? Den sprekker.