Av: Frid Hamsun Anbefalinger 6. desember 2013

Tegneserien bak filmsuksessen

Ikke alle vet at årets filmsensasjon og gullpalmevinneren under Filmfestivalen i Cannes, er basert på en tegneserieroman. Blå er den varmeste fargen, av franske Julie Maroh, foreligger nå i norsk oversettelse av Christina Revold. Gled dere!

Sjeldent er den første store kjærligheten beskrevet så varmt og sårt. At det er snakk om lesbisk kjærlighet og det å akseptere seg selv slik en er, gjør boken i tillegg viktig. Clémentin får livet sitt snudd på hode da hun møter selvsikre Emma med det blå håret. Å oppdage og akseptere at hun er lesbisk blir en hard kamp. Hun konfronteres med både sine egne og andres fordommer.

5 års arbeid
Maroh fulførte sin første tegneserie før hun fylte 9 år. Hun har studert tegneseriekunst ved Institut Saint-Luc i Brussel, og litografi og gravering ved det kongelige kunstakademiet i samme by. I intervjuer har hun fortalt at det tok henne hele fem år å fullføre gjennombrudsromanen Blå er den varmeste fargen. Hun har tidligere utgitt tre tegneseriefortellinger basert på personlige opplevelser.

Prisbelønnet
Maroh er en usedvanlig god historieforteller, med uttrykksfulle bilder i duse farger. Hun er sparsommelig med fargene, men når de først brukes, er det svært virkningsfullt. Det er med på å forsterke følelsene i historien. Da boken ble utgitt i 2010, tok den Frankrike med storm, og den har vunnet en rekke utmerkelser, blant annet publikumsprisen ved Europas største tegneseriefestival i Angoulème.

Blå er den varmeste fargen