Av: SiriJT Anbefalinger 11. juli 2017

Utnyttet på det groveste

Det har vært vanskelig å lese Anne Cassidy sin nye bok No Virgin, og jeg har brukt mye tid for å bestemme meg om jeg skulle skrive en omtale om den på bloggen eller ikke. Boken inneholder sterke skildringer av et seksuelt overgrep, og tar opp de vanskelige spørsmålene offeret sliter med i etterkant.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/ Foto: Flickr/ Omslag: Hot Key Books

En serie uheldige hendelser
Stacey Woods er 17 år, og en rekke uheldige hendelser leder til at hun lar seg sjarmere av en fremmed på en kafe. Den yngre søsteren hennes har akkurat fått en baby, og moren deres fokuserer så mye på dette at Stacey selv havner litt i bakgrunnen. Faren hennes har møtt en ny dame etter skilsmissen med moren, og bestevenninnen vil ikke tekste henne tilbake. Frustrert av de ulike situasjonene drar Stacey til en liten kaffebar for å ta en liten pause fra hverdagslivet. Når hun sitter der møter hun den sjarmerende og attraktive Harry. Han flørter med henne, og virker interessert i henne og tegningene hennes. Harry forteller henne om jenta han er forelsket i, og Stacey tror hun snakker med en gutt som er ute etter en ny venn.

‘After all,’ he lowered his voice, ‘you weren’t a virgin, were you? You were already undressed. And am I right in thinking your sister had a baby when she was fourteen? These things won’t look good in a court’

De grusomme spørsmålene
Det er forferdelig å lese hva som skjer videre med Stacey. Det er kanskje enda verre å lese de første tankene hennes rundt det som har skjedd. Harry, som kommer fra en velstående familie og har et plettfritt utseende, er vel ingen voldtektsmann? Ble hun egentlig voldtatt? Eller var hun frivillig med på det? Og hvis hun forteller det til noen – vil de tro på henne? Anne Cassidy skildrer på en realistisk måte de grusomme spørsmålene et offer kan sitte igjen med etter et overgrep. 31114950

Skammen
Stacey bestemmer seg for å holde det som har skjedd med henne skjult, men deler likevel hemmeligheten med bestevenninnen sin Patrice. Patrice blir rasende på hennes vegne, og prøver å overtale Stacey til å anmelde forholdet. Til slutt får Patrice overtalt sin beste venninne til å skrive ned opplevelsene sine som en form for terapi. Ved å dokumentere det som har skjedd vil Stacey ha større sjanse for å legge dette bak seg.

Viktig historie
Selv om handlingen er grusom, så er det umulig å legge fra seg boken. Boken er skrevet fra Stacey sitt perspektiv og forteller hennes historie, men likevel føler jeg meg som leser mer knyttet til Patrice som viser at det ikke finnes en riktig eller gal måte å reagere på når man står i en slik situasjon. Jeg ble rørt av Patrice og hennes evne til å hjelpe et offer som ikke vil ha hjelp eller anmelde forholdet. Det fikk meg også til å stille spørsmål ved meg selv. Hva ville jeg gjort hvis jeg var i en slik situasjon? Hva skal man gjøre for å være en god venn til en som blir voldtatt? Hva skal man si til offeret? Forfatteren tar også opp flere sider ved en voldtekt, som myter om utseende til han eller hun som voldtar og selvbildet man får etter at noe sånt har skjedd. Anne Cassidy forteller en gripende historie som man burde ta seg tid til å lese.

NB! Boken finnes så langt bare på engelsk.