Av: Marianne Pauck Anbefalinger 10. november 2015

Videre uten mamma

Noe av det frykteligste en kan oppleve som ung, er at en av foreldrene dør. Når døden i tillegg er selvvalgt, blir sorgen og savnet ekstra vanskelig.

Tekst: Marianne I. Pauck/Foto: Aschehoug

Slik er det for Tale i Mamma er et annet sted av Aasne Linnestå. Hun er eldst av tre søsken i en ikke helt vanlig familie. Mamma er forfatter, sliter psykisk og lever for det meste i sin egen verden. Det er pappa som holder familien gående i hverdagen. Så skjer det: Mamma blir funnet død i fjellet. Fortellingen går rett på sak, første setning lyder: «Mamma er død».

mammaeretannetstedForelskelse og sorg

Familiemedlemmene forholder seg til tragendien på forskjellige måter. Tale trekker seg inn i seg selv og grubler, vil ikke snakke så mye om moren eller det som har hendt. Sorg, sinne, raseri – alt kverner rundt i hodet. Men så har vi jo Espen da, som er så pen og snill og flott på alle måter – går det an å være forelsket når mamma nettopp har tatt livet av seg? Etter hvert tårner det seg slik opp for Tale at hun bare vil flykte vekk fra alt sammen…

Tungt og lett

Boka tar Tales sorg på alvor. Den skildrer godt hva som kan røre seg i sinnet når man blir rammet av noe slikt. Vi kommer ikke like mye innpå de andre personene, men det er jo naturlig da det er Tale som forteller. Kapitlene er korte, noen ganger bare en halv side. Språket flyter godt og boka fremstår som lettlest til tross for sitt tunge emne.

Tre fortellere

«Mamma er et annet sted» er faktisk den tredje boka i en trilogi, selv om de to første er tiltenkt et mer voksent publikum. De to første bøkene, «Hagesang» og «Opphold» forteller om de samme begivenhetene sett fra henholdsvis morens og farens synspunkt. Når det nå er datteren Tale som fører ordet, er det naturlig at hun retter seg mot sin egen aldersgruppe.

Les vårt intervju med forfatter Aasne Linnestå her!