Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 27. februar 2012

The Avalanche: de beste konsertene vi har gjort!

The Avalanche. Foto: Jon Vatne

The Avalanche fikk mer en god feedback for by:Larm konsertene av både publikum og forståsegpåere. Selv er de også strålende fornøyd med responsen på konsertene!

Hvordan var stemningen innad i bandet før by:Larm. Håpte dere innerst inne
å bli den såkalte by:Larm vinneren?

– Stemningen innad i bandet før og under by:Larm var særdeles god. Vi hadde det veldig artig med øvinger og preprod i forkant, og følte vi fikk uttelling av forarbeidet på konsertene. Vi mener sjøl at det er de beste konsertene vi har gjort så langt.

– Som regel er det band som har fått mye oppmerksomhet i forkant som blir “vinnerne”. Med over hundre konserter på tre dager skal det en del til for at et relativt ukjent band skal få mye oppmerksomhet. Vi satset på å ha det gøy, gjøre så gode konserter som mulig og gi publikum en herlig halvtime.

Men dere er fornøyd med responsen under by:Larm, regner jeg med?

– Responsen på konsertene var utrolig! Det var et fantastisk publikum på alle tre konsertene. Et par gode anmeldelser var også gøy å få tildelt.

The Avalanche. Foto: Jon Vatne

Jeg regner også med at dere fikk med dere andre konserter på by:Larm. Hva var årets by:Larm-høydare?

The Raveonettes på Rockefeller (les konsertanmeldelsen min her, journ.anm.), Angelica’s Elegy og The Megaphonic Thrift på Internasjonalen, Les Big Byrd på Rockefeller.

Hanne Hukkelberg (les om Hanne Hukkelberg her, journ.anm.) i Kulturkirken Jakob, Moskus på Victoria, Scarlet Chives på Mono og Maribel (les om Maribel her. journ.anm) på John DEE.

Anmelderen i GAFFA skrev følgende etter by:Larm konserten: ”her var det taktskifter og låter som ble kastet rundt og vendt opp ned, med stor klasse – noe jeg antar har tatt timesvis å øve inn godt nok til å kunne presentere med slik en utførelse.”

Har han et poeng, er det mye øving, prøving og feiling for å få til et slikt uttrykk?

– Vi har spilt sammen i ett og et halvt år nå, og man kan trygt si at flere av låtene har forandret seg en del underveis. Vi liker å ha frie tøyler og rom for bearbeidelse både når vi øver og spiller konsert.

– Å jamme er fin måte å utvikle materialet på. Det er ikke lenge siden Lars Ove også ble med i bandet, og det har åpnet opp for mange nye muligheter. Det er kanskje ikke så mye taktskifter i musikken vår, men det er gøy å tøye groovene på ulike måter.

The Avalanche. Foto: Jon Vatne

The Avalanche har vært en snakkis i indiemiljøet, men for de fleste er dere et ukjent band. Hvem er The Avalanche?

The Avalanche er Anja Lauvdal, Heida Mobeck, Hans Hulbækmo, Lars Ove Fossheim og Karl Klaseie. Vi møttes på NTNUs jazz- og musikkteknologistudier i Trondheim. Vi er alle fra forskjellige steder i landet. Flekkefjord, Tolga, Volda, Eidsvoll og Trondheim.

– Karl, Hans og Lars Ove bor fortsatt i Trondheim, mens Anja og Heida bor i Oslo. Alle er også delaktig i flere andre band. For eksempel Angelica’s Elegy, Your Headlights Are On, Therese Aune, Moskus, Stina Stjern, Ósk m.m. Karl driver også sammen med Simen Hallset Greener Productions, et studio i Trondheim.

Når og hvorfor ble dere interessert i akkurat shoegaze, og hva er det med shoegaze som fascinerer?

– Når jeg, Karl, hørte gjennom My Bloody Valentines ”Loveless” for første gang ble jeg litt satt ut. Det var hardt og mykt samtidig. ”Loveless” var inngangsporten til shoegaze.

– Men vi er inspirert av mange andre artister som ikke regnes som direkte shoegaze band, for eksempel Sonic Youth, Yo La Tengo, The Velvet Underground, Radiohead, Joy Division, Serena Maneesh, Deerhunter, Blonde Redhead og Motorpsycho.

– Fellesnevneren for disse bandene er ifølge oss sterke melodier, spennende lydbilder og smakfulle produksjoner.

The Avalanche. Foto: Jon Vatne

Det skjer mye Trondheim for tiden, det dukker stadig opp nye band, hva er grunnen til det mener dere?

– Det har alltid vært utrolig mye fantastisk og forskjellig musikk i Trondheim. De siste par årene har det dukket opp mange band med bredere appell. Det er disse bandene det snakkes om i media, og som for eksempel p3 og Urørt fanger opp. Vi tror at det har blitt vanligere å samarbeide på tvers av sjangre, miljøer og institusjoner. Det er utrolig positivt!

– Band er ikke er redde for å utforske masse, det har vært et tilskudd av gode indielabler som Riot Factory, Kakao Musikk og Dayladore Collective, og tre år med bransjefestivalen Trondheim Calling som setter fokus på å få ukjente Trondheimsband opp og fram.

Hva skjer framover med The Avalanche?
– Vi spiller inn debutalbumet vårt hos Greener Productions som skal gis ut i høst på Riot Factory’s underlabel Sad Songs for Happy People. Vi har også startet et samarbeid med Amber booking. De er veldig hyggelige og flinke!

Hvilke fem album er deres største inspirasjonskilder?

Karl: Sonic Youth ”Goo” – Denne plata er spekket med gode låter. Spesielt inspirerende på dette albumet er den råe lyden, samspillet mellom de to gitarene, ekstremt kul bassing, i tillegg til enkle melodier uten masse jåleri.

My Bloody Valentine “Loveless” – Nydelige poplåter pakket inn i en støyvegg. For en estetikk.

Hans: The Beatles “Revolver” – Mitt yndlingsalbum fra The Beatles. Inneholder mange av deres fineste sanger. Kan høre på plata om igjen og om igjen. Blir aldri lei, hvis jeg bare husker på å hoppe over «Yellow Submarine». Ringo Starr spiller noen episk fete groover, særlig på «She Said She Said» og så klart «Tomorrow Never Knows», en av de kuleste låtene som er laget.

Anja og Heida: Cocteau Twins “Heaven or Las Vegas”. Gøy og kul plate med sykt fine lyder, kule ideer og gruver. Bra humør og feeling!

Lars Ove: Yo La Tengo “And Then Nothing Turned Itself Inside-Out” – Eit forholdsvis roleg album frå Yo La Tengo, fullt av utruleg fine låtar, nydelege synth/orgel-stemmer og trommemaskiner samt eit framifrå gitarspel. Albumet sender assosiasjonar til både Sun Ra, Tangerine Dream, John Cale, The Beatles – Revolver og George McCrae («You Can Have It All»). Den 17-minutter lange «Night Falls On Hoboken» er like intens gjennom heile, utan å nå eit enormt klimaks eller styrte i bakken. Kall den anti-pop om du vil, fabelaktig fin er den ihvertfall!

Bilder av The Avalanche, Trondheim Calling 2012. Foto: Jon Vatne

Les også: The Avalanche innfridde på by:Larm

Du kan låne musikk av nesten alle utøverne som er nevnt i intervjuet.

3 Responses to The Avalanche: de beste konsertene vi har gjort!

  1. Pingback: Musikk » Med arven fra Silence the Foe setter Shevils en ny standard

  2. Pingback: Musikksynserbingo : Deichmans musikkblogg

  3. Pingback: Hvilke fem album er Snøskreds største inspirasjonskilder? | Deichmans musikkblogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 10 andre abonnenter