Av: Victor Josefsen Anmeldelser 28. august 2013

Selv om gruppenavnet er Girls består ikke gruppa av noen jenter, men hankjønn. Luringene.

Girls-Father,_Son,_Holy_Ghost-Frontal

GIRLS
FATHER, SON, HOLY GHOST (2011)
FANTASY TRASHCAN / VM

5

SAN FRANCISCOS JENTER// Girls debuterte med albumet enkelt og greit titulert Album for to år siden. I fjor var det tid for EP, og i år er de på pletten med et splitter nytt album. Et album som er mer bearbeida enn debuten. Selv om gruppenavnet er Girls består ikke gruppa av noen jenter, men hankjønn. Luringene. Det må ha vært god stemning blant gutta boys i kjelleren i San Francisco’s Tenderloin district under innspillingen. For her brygget de sin blanding av 60s pop, shoegaze, girlgroup, folk, indie(vokal), fuzz(gitarer) med prima melodi teft. Uttrykket spenner fra det uskyldsrene til det mer mørke. En av låtene som utmerker seg, Honey Bunny, er leken og nüdelig, med drive. Åpne, luftige og spartansk produserte Saying I Love You er en annen godbit. Basement–feelinga står – den nær sagt åpenbart titulerte – Die for, en garasje-psych sak med dirrende gitarer og hele den pakka. Girls er ikke fremmed for å eksperimentere litt på veien mot målet; å lage en god popmelodi. På produksjonssiden varter de opp snacksy detaljer, sjelfull støyskurring og forlokkende sfærer og gospelkoringer. Til sammen en herlig oppskrift. / VICTOR JOSEFSEN

Anmeldelsen er tidligere publisert i Spirit.

Og det er ikke bare jeg som er begeistret for skiva: “En av de siste årenes store indiehyper er mer enn bare det. Deres kommende album beviser at Chris Owens er en helt spesiell stemme og låtskriver i mengden av nye rockeband,» skriver musikkmagasinet Eno. “Albumet kommer til å ta denne høsten med storm”, skrives det entusiastisk på spirit.no.
Storm eller ikke, Girls er herved anbefalt!

Tredje og siste Girls video/låt i denne omgang – med låtskriver Chris Owens’ bil og den store kjærleiken i hovedrollene: