Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Anbefalinger 22. oktober 2013

Musikk ved livets grense – Hva Hitler ikke ville høre

Gjermund Brenne. Foto: Velour.no/Jeton Kacaniku.

Gjermund Brenne. Foto: Velour.no/Jeton Kacaniku.

27. oktober holder Ullern Kammerkor konsert med musikk av og om jødiske komponisters dramatiske liv og virke.

De skrev om skjønnhet, håp og glede, vel vitende om at de neste dag kunne befinne seg på toget til Auschwitz, sier Gjermund Brenne, konsertens dirigent og leder for Fagerborg Orgelfestival, som konserten er en del av.

På søndagens konsert trekkes det frem musikk av komponister som på ulike måter ble undertrykket av nazistene.

– Europa ble frarøvet en hel generasjon lovende komponister under 2. verdenskrig, forteller Brenne, – disse vil vi hedre gjennom konserten Musikk ved livets grense.

I tillegg blir det urfremføring av et nyskrevet verk av Kristian Hernes, som selv spiller på konserten. Han får god hjelp av Ullern Kammerkor og Sølvguttenes aspirantkor.

Urpremiere av fangenes bønner
Det var mye motstand mot nazistene under 2. verdenskrig, også i Tyskland. En av de fremste motstandsmennene var presten Dietrich Bonhoeffer, som etter hvert ble fengslet for sitt antinazistiske arbeid.

– I fengslet skrev Bonhoeffer bønner for sine medfanger, beretter Brenne, – Nå har komponisten Kristian Hernes tonesatt tre av disse bønnene i et helt nytt korverk, Bøn for Medfangar.

Verket forteller en gripende historie om nestekjærlighet og håp under grufulle omstendigheter, og blir en viktig og stemningsfull del av konserten.

Kurt Weill
Den jødiske komponisten Kurt Weill er en av de mest berømte og anerkjente komponistene som ble undertrykket av nazistene.

– Kurt Weill er en av forrige århundres ledende komponister, og han har sin helt naturlige plass i denne konserten, sier Brenne.

I 1933 fikk Weill ved en tilfeldighet innblikk i det tyske regimes planlagte kulturpolitikk, og skjønte at han måtte forlate landet. Han reiste da til New York, hvor han nøt stor anerkjennelse for sine komposisjoner frem til sin død i 1950.

– Blant repertoaret vi skal fremføre Kurt Weills Legende vom toten Soldaten og Kiddush, informerer Brenne.

Komponistene i Theresienstadt
Kurt Weilll klarte å rømme før nazistene tok over, men dette var dessverre ikke tilfelle for mange andre komponister. Noen av disse ble satt i fengselsleiren Theresienstadt, hvor jøder fra hele Tsjekkoslovakia ble samlet og registrert i påvente av deportasjon til Auschwitz.

– For å holde mest mulig ro og orden i leiren ble det tillatt med ulike «rekreasjonsaktiviteter», deriblant musikk, forteller Brenne, -Dette førte til at samtlige musikere fra 1942 ble fritatt fra tvangsarbeid og kunne vie seg helt og holdet til å skrive og fremføre musikk.

Men det «blomstrende» kulturlivet i Theresienstadt ble brukt for å motbevise at nazistene begikk massedrap av jøder, og lurte en delegasjon fra Røde Kors som besøkte leiren 23. juni 1944 til å tro at jødene ble behandlet på en menneskelig måte.

– Noen måneder senere, fra oktober 1944, ble all kulturell aktivitet i leiren innstilt og massedeportasjonene til Auschwitz begynte, forklarer Brenne.

Sammen Kurt Weills forbudte jazzrytmer og Bonhoeffers bønner for sine medfanger, får musikken som ble skrevet i Theresienstadt igjen klinge under den vakre og viktige konserten Musikk ved livets grense.

Praktisk om konserten:
Sted: Fagerborg kirke
Dato: Søndag 27. oktober
Tid: Kl. 19.00
Utøver: Ullern kammerkor
Sølvguttenes aspirantkor
Kristian Hernes (orgel og klaver)
Gjermund Brenne (dirigent)
Mona Levin (konferansier)
Repertoar: Musikk knyttet til jødiske komponister under 2. verdenskrig.

Én kommentar til “Musikk ved livets grense – Hva Hitler ikke ville høre”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 64 andre abonnenter