Av: Stian Bjørnsson Hope Anmeldelser 7. mars 2014

Plateanmeldelse: The 99th Floor – «Little Painkillers»

Jeg digger å gå rundt og snuse i de fete platesjappene vi har her i Oslo, Big Dipper, Tiger, The Garden, og jeg har lagt igjen tusenvis av kroner hos hver av dem. Men noen ganger må man ut på bruktmarkedet.

stavanger

Aller helst kjøper jeg nye plater fremfor brukte – jeg liker best å ta av plastikken selv og være den første til å trekke inn lukten av ferskpresset vinyl. Lydmessig er det mange som hevder at gamle originalpressinger ofte kan være bedre enn reutgivelser, og de har kanskje rett i det, men jeg har ikke så fininnstilte ører at jeg hører forskjell. Så i stedet for å betale 800 kroner for DePressBlock to Block på en platemesse, kjøper jeg heller en reutgivelse til litt under 200-lappen på en av de overnevnte sjappene.

Men det finnes ikke reutgivelser av alt, så noen ganger må jeg ty til gamle støvete saker, og da er det bare Bjørn Ringstrøms Antikvariat som gjelder. Og her en dag fant jeg de to første albumene til mine gamle helter fra hjembyen min; Ta ein kjangs! og Ska det ver – så ska det ver! av sjølvaste Stavangerensemblet til en rimelig penge. Jeg ble strålende fornøyd!

Og ikke nok med det, jeg spurte tilfeldigvis om den glemte perlen Little Painkillers av The 99th Floor var i omløp, og fikk til svar at nei, den var ikke det. Men han kjente vokalist og låtskriver Morten Solli, så han kunne godt sjekke om han hadde noen på lager. Og ikke lenge etterpå fikk jeg denne meldingen: «Han vil ha xxx for den, da får du en helt strøken utgave (fabrikkny), men det er ikke rom for noe «avanse» for oss her, så det blir summen. Anse det som en velkomstgave». Det kaller jeg service! Og det var ingen urimelig pris heller. Bjørn Ringstrøms Antikvariat ruler! (Bjørn Ringstrøms Antikvariat er nå nedlagt, dessverre, red.anm. 1. juni 2018).

lillte_painkillers1bruk