Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Musikkavdelingen Intervjuer 1. september 2014

Intervju: Soul Theory

_MG_0728b knirck too


Ny EP fra norsk beat-veteran.

 

Tekst: Anders Kranmo Smedstad / AKA Oral Bee

 

Den norske produsenten Soul Theory (Tom-Atle Ødegaard) har holdt det gående i mange år og samarbeidet med norske artister som Side Brok, Ralph Myerz, Son of Light, Jaa9 & OnklP og Tonna Brix. Etter hvert har han også fått en lang CV i USA med rappere som Heltah Skeltah, Smif-N-Wessun, Craig G, Guilty Simpson og ikke minst – Tech N9ne. Han er nå aktuell med en fin ny EP, Dog Without A Leash, som utenom singlen også inkluderer en låt med Guilty Simpson og Dee Rail, en Ralph Myerz remix og instrumentaler.

 

  1. På din nye utgivelse har du med deg New Yorks Sean Price (fra Heltak Skeltah) og Detroits Guilty Simpson (Stones Throw Records). Hvordan oppstod dette samarbeidet?

 

Jeg har tidligere jobbet med Sean Price da jeg produserte et spor (“Twinz”) på Heltah Skeltahs album D.i.r.t, så det var ikke så vanskelig å få tak i han igjen. Samtidig hadde jeg et stort ønske om få gjort låter med Guilty simpson. Det falt naturlig å prøve å få samla nesten hele Random Axe på dette prosjektet. (Random Axe består av Black Milk, Guilty Simpson og Sean Price). Med god drahjelp fra Torstein i Knirckefritt Management ble drømmen virkelighet.

 

 

  1. Du tegner en del og Instagram-kontoen din er full av dine egne kunstverk. Er det du som har tegnet coveret på EP-en?

 

Nei, dette coveret er laget av Anette Moi, som virkelig er superflink og veldig produktiv. Jeg tror ikke jeg kunne laget noe i nærheten av noe så perfekt til dette prosjektet. Men – ja, jeg er veldig glad i å tegne og du skal ikke se bort ifra at jeg lager cover til noen fremtidige prosjekter.
EP FRONT

 

  1. Produksjonene dine har et særeget sound, man kan høre at det er en Soul Theory-beat. Det er få referanser i musikken din til hva som er trendy for øyeblikket, samtidig som beatsa ikke høres «old school» ut. Det går ofte i repeterende drivende synthbasslinjer, TV-spill-lyder, litt alternative leadmelodier og av til et litt «hakkete» funky sound. Bruker du mye arpeggiatorer eller programmerer du lydene slik? 

 

Tusen takk? Haha… Jeg tror det hele har med at jeg brukte barndommen til å høre mest på Hip-hop, men også på veldig mye elektronisk musikk, minimalistisk musikk og Detroit techno, så jeg har nok blitt inspirert av det. Jeg skjønner at jeg kunne spart en del tid på å bruke  f.eks. arpeggiator, men samtidig tror jeg eventuelle noter som er programmert inn aldri ville funnet sted. Alt er programmert. Det kan hende jeg i fremtiden kanskje kan finne på å bruke arpeggiator, men liker best å programmere inn alt sammen.

 

  1. Ralph Myerz har remikset «Dog On a Leash»-låta og har mikset EP-en din. Blir det noe mer samarbeid mellom dere to?

Det stemmer, skal ikke se bort ifra at det blir noe mer!! Utrolig takknemlig for å ha fått sjansen til å jobbe med en slik legende! Vinylen av «Dog Without a Leash» slippes via plateselskapet hans Disco Pinata i USA i løpet av september.  Så får man bare følge med videre!

 

  1. Du produserte Illmaculate-låta «Go Study», hvor verdens mest suksessfulle «independent» rapper Tech N9ne og hans makker Krizz Kaliko var med. En gigantisk fjær i hatten. Har du forsøkt å få til noe mer med Tech N9ne? Og er det noen rappere du drømmer om å samarbeide med?

 

Nei, jeg har egentlig ikke tenkt mer på det. Jeg følte det var som å vinne gull med den Illmaculate-låta , men det hadde absolutt vært ganske fett å få gjort mer med Tech N9ne på mine beats. Kanskje det vil dukke opp flere muligheter fremover.

Rappere jeg drømmer om å samarbeide med? Hmm…Action Bronson, Freddie Gibbs, Black Thought, Rittz, Danny Brown, Kool Keith, MF Doom. Lista er laaaang…

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.