Av: erlendv Anmeldelser 2. desember 2014

Anbefales: Yung Gud – Beautiful, Wonderful

Er du en ivrig følger av moderne hiphop har du sikkert for lengst fått med deg internett-fenomenet Jonatan Leandoer Håstad alias Yung Lean fra Sverige, som har bygd seg opp en emo-fanbase verden over via internett med drømmende beats, absurde tekster og tilbakelent stemmebruk godt krydra med autotune og tristesse.

Sammen med produsentene Yung Sherman og Yung Gud danner Yung Lean trioen ”Sad Boys”. Og det er nemlig nevnte Yung Gud som har fremhevet seg som den svenske emo-klikkens sterkeste musiker. Han er blant annet ansvarlig for flere av Leans største låter som Kyoto, Ginseng Strip 2002 og Gatorade. Vil du vite mer om svensk post-internett/cloud rap kan du få en sterkere innføring fra selve hipsterhjertet her.

Nå har altså Stockholms-baserte Micke Berlander a.k.a. Yung Gud aka kommet med sin første soloutgivelse, en fire spors-EP titulert ”Beautiful, Wonderful” bestående av ”My Guns”, ”Forever 2001”, ”The Power” og ”My Partner”.

”Beautiful, Wonderful” har et transendent, narkotisk lydbilde som trekker linjer til flere sjangre – musikken har elementer av alt fra trap til ambient, hiphop, space music, jersey club og hardstyle med vrengte 808-kicks, romantiske atmosfæriske pads og smakfulle vokalkutt. Berlander balanserer stødig gjennom de fire sporene på en nydelig linje mellom sløvhet og klubbvennlighet med en nærmest cheesy melodiøs tilnærming akkompagnert av harde, bassorienterte trommemønstre. Den kompakte debututgivelsen fester seg som en  20 minutters reise gjennom et sonisk landskap bestående av kontraster hvor man får oppleve de ulike musikalske uttrykkene som har influert den purunge svenske produsenten.

«Beautiful, Wonderful EP» er en interessant og vakker sak fra det musikalske landskapet hvor elektronisk musikk møter hiphop. De fire sporene er en påminnelse om noe de fleste Sad Boys-følgerne sikkert har visst lenge; bak en noe krampaktig, dog underholdende elsk/hat internett-rapper sitter det en vanvittig habil produsent med knallsterk rytmesans, interessante innflytelser og et stort melodisk talent. Han har i løpet av de siste årene vokst til å bli en av de mest spennende produsenter i hele Skandinavia og beviser med sin debututgivelse nettopp det. Og kisen er bare 18 år.

Yung Gud – Beautiful, Wonderful

Erlend Lyngstad er en norsk musikkprodusent og journalist fra Molde, og har sammen med sine to allierte i Kvamkollektivet laget musikk sammen med flere tungvektere i norsk rap. Både P3 og Aftenposten har anerkjent kollektivet som noen av landets mest spennende og lovende hiphopprodusenter akkurat nå.