Av: Stian Bjørnsson Hope Anmeldelser 3. september 2015

Åh – radio, eg får ikje ro!

Valget kunne lett ha havnet på mer kjente radio-alluderende sanger som, Mexican Radio (Wall of Voodoo), Radio ga ga (Queen), Radio Free Europe (R.E.M.) eller Radio, radio av Elvis Costello. Men jeg tenkte dette var en fin måte å snike inn Stavangers kanskje aller største gruppe, Stavangerensemblet, og deres udødelige klassiker Radio, hentet fra albumet Ska det ver…så ska det ver! (1981).

Mesteparten av mitt liv har jeg vært en rimelig dårlig radiolytter, jeg hørte mye rundt 1984-85, for å fange opp ulike pophiter som jeg tok opp på kassett, ellers har det de siste 16-17 årene begrenset seg til en halvtimes bakgrunnskos ved frokosten før jobb. Men for noen knappe uker siden kjøpte jeg omsider min første DAB-radio, og plutselig åpenbarte det seg en helt ny verden for meg.

Det begynte med at jeg satt på hytta en helg og testet ut de ulike kanalene mitt nye vidunder hadde å by på, jeg lyttet en god stund til NRK Jazz, (finfin kanal å luke til forresten), før jeg kom på at P13 skulle være laget for min aldersgruppe. Kanalen ble lansert i fjor januar med slagordet: «Den nye radiokanalen for deg som føler deg for gammel for P3, men samtidig for ung for P1», og det ble lovet at det ville bli spilt mye rock. Nice!

Det første programmet jeg snublet over var Atlantis, med Svein Terje Torvik, som spilte mye fett fra sommerens festivaler, og som også fikk meg til å åpne øynene og ørene opp for Elephant9s første album med Reine Fiske, passende kalt Atlantis. Gå for all del ikke glipp av konserten deres i kveld, de har til og med fått med seg Terje Rypdal! Det blir garantert deilig jazzprogrock av høy kaliber.

Mitt foreløpige favorittprogram er «Transmission – lyden av åttitallet», et uhyre interessant program som utelukkende fokuserer på 80-tallsmusikk, og da mener jeg ikke den latterlige delen av 80-tallet dominert av Stock, Aitken og Waterman, men alternativ pop og rock, med artister som Joy Division, Magazine, New Order, Public Image Ltd., The Cure, Siouxsie and The Banshees, The TheTalking Heads, Simple Minds, David Sylvian, The Triffids, Echo & The Bunnymen, The Smithsosv. osv.

Programmet ledes av Espen Omdahl, tidligere trommeslager i Follow That Dream, og han går grundig til verks. Han setter ofte musikken inn i en kontekst, gjerne krydret med små anekdoter fra eget liv, og kunnskapsrik synsing om de ulike artistene. Nå i helgen satt jeg f.eks. klistret til min lille Pinell (et superfint norsk DAB produkt) og hørte Omdahl elegant sy i sammen et program hvor han tok for seg «musikalsk smånasking av det tilforlatelige slaget». På søndag viet han programmet til den skotske gitaristen John McGeoch, som bidro sterkt med sitt innflytelsesrike gitarspill i MagazinePublic Image Ltd., Visage og Siouxsie and The Banshees.

Ikke bare lærer du mye ved å lytte til Transmission, du oppdager også artister du kanskje ikke har hørt om før. (Jeg løp raskt til min lokale vinylsjappe og skaffet meg JacobitesRobespierre’s Velvet Basement). Espen Omdahl er en fremragende musikkformidler, og jeg fryder meg stort over arkivet med tidligere uhørte Transmission-sendinger som ligger og venter på meg .

Få også med deg Harald Are Lund Spiller sitt liv, Little Stevens Underground Garage, Stjernepose med tjommiene Tor Otto Mjelde og Tarjei Strøm, og evig entusiastiske Thomas Felberg med Feldbergs loft, som nå i helgen hadde en spesialsending om Arthur Lee og Love.

Jeg simpelthen bare elsker radio!