Av: Victor Josefsen Anmeldelser 11. oktober 2015

Oslo Psych Fest 2015: Clinic + Electric Eye

Oslo Psych Fest 2015: Clinic (UK) + Electric Eye (N)

_MG_9232

Clinic (UK) Foto: Łukasz Solawa

Av: Victor Josefsen

Britiske Clinic har holdt på sin egenartede musikalske identitet og image helt fra begynnelsen av 2000-tallet og framover til 2015. Denne særegne gjengen, som opptrer med kirurgiske «masker» på scena, har i løpet av disse årene destillert sitt eget uttrykk og attpåtil høres oppdatert ut. På Oslo Pych festival 2015 utmerket de seg bl.a. med taktfast og kontant tromming. Hardtslående og velporsjonert, med dypt trøkk i bånn, og mange av festivalgjengerne har nok fortsatt rytmen til Clinic bankende i blodet. I løpet av konserten er Clinic innom psych, pop, kraut, funk, jazzelementer, ja, you name it. De har et vidåpent blikk til alskens musikalske sjangre, og har kapslet det hele inn i sitt eget sound. På Vulkan Arena-scena framstår Clinic både lekende og til dels utforskende, samtidig de  innehar struktur. Clinic viste at de både er et rutinert og  fortsatt et spennende band. Sjekk bildene av britiske Clinics oppegående opptreden.

Etter at Electric Eye slapp debutalbumet «Pick-up, Lift-off, Space, Time» i 2013 har interessen og oppmerksomheten både her hjemme og i utlandet økt betraktelig. De har platekontrakt i flere land, og spilt på festivaler som SXSW i Austin, USA, Eurosonic i Nederland, The Great Escape i England og Iceland Airwaves på Island. Og etter en overbevisende konsert på legendariske Loppen i Christiania, København høsten 2014 ble Roskilde Festival overbevist. Electric Eye ble booket på flekken, og overbeviste på Roskilde også.

Oslo Psych Fest 2015 slår Electric Eye an tonene med et suggererende, men samtidig tilbakelent uttrykk, med psykedeliske undertoner. Electric Eye leverer på Oslo Psych Fest 2015 også: På sitt beste oppviser gruppa sugende intensitet, og låtene inneholder nok av variasjoner bygd rundt det monotone (les: i positiv forstand) grunnrisset, dog, konserten som helhet ble etter hvert vel utflytende etter min smak. Likevel, du bør ikke gå glipp av Electric Eye på scena. Sjekk bildene fra konserten,

_MG_9143

Clinic (UK) Foto: Łukasz Solawa

_MG_9148