Av: larsjunge Anmeldelser 3. mars 2016

By:Larm 2016 – Lovespeake

Lovespeake_OleChristianEklund-3993

Tekst: Lars Junge

By:Larm 2016 starter tradisjonen tro i en god gammeldags snøføyke. Man labber seg ned til Vulkan, som strengt tatt er off the grid i henhold til offentlig transport. Vi venter på et av bandene det er størst hype rundt i årets utgave av By:Larm, nemlig Lovespeake. Det er utsolgt, og Vulkan er stappet thightere enn slimfitbuksene til de mest korpulente av publikummerne. Det lukter sure Converse i hele lokalet (har arvet min mors luktesans) men stemningen er på topp.

Det er onsdag, og det er såkalt «kickoff» nede på Vulkan Scene nede ved Mathallen. Bandet kommer joggende ut på scenen til stor jubel, som om de er hjemvendte sønner, og ikke et debuterende band. De starter friskt med singelen «DNA» som har blitt flittig spilt på radiostasjoner verden over, og følger opp med den nye singelen «Thightrope», som ble sluppet for en drøy uke siden. Det er et vågalt å starte med de to eneste låtene folk potensielt har hørt før. Det vitner om en sterk tro på eget materiale.

De neste låtene er noe mer bakpå og kanskje litt mindre umiddelbare. Dessuten blir de skjemmet av en tøylesløs bass som drukner alle nyanser utenom de skjærende og kule Prince-aktige gitarsoloene. Mellom låtene blir det litt pinlig småsnakk på vekselvis bergensdialekt, sognamaol og dyp Alabama-aksent. «Lets get the groove on, Shieeet» og den slags. Det til sides, så har Lovespeake noe på gang, de har funnet sitt uttrykk, er kule på scenen og har gode låter. Elektronisk pop med soul-elementer og sterke, nynnbare refreng som setter seg. Lydbildet er kult, i alle fall på plate.

22. april slipper de sitt debutalbum. Vi er spente og kommer tilbake med anmeldelse.

Lovespeake_OleChristianEklund-3964

Lovespeake_OleChristianEklund-3969