Av: Bent Inge Hvitstein Anmeldelser 4. september 2016

Singelanmeldelse: Stein Torleif Bjella – «Alt rundt er det samma»

Tekst: Bent Inge Hvitstein

På albumet «Heim for å døy» plugget Stein Torleif Bjella inn gitaren og blueset opp et par av låtene noen hakk.
Dermed viste han at han også mestrer noe annet enn de tradisjonelle visene fra de to første albumene. Musikken ble fyldigere og tidvis røffere, blant annet på den drivende rockeren «Mayhem heime». 7. oktober kommer et nytt album, med tittelen «Gode liv». Nå er den første smakebiten her: «Alt rundt er det samma» er en behagelig låt som tar Bjella i en ny retning; nærmere den radiovennlige pop-himmelen. Han glir rett inn også der.

Artist: STEIN TORLEIF BJELLA
Låt: «ALT RUNDT ER DET SAMMA» (2016)
Plateselskap: HEIME MED HUND RECORDS
5

Alt rundt

Cover til singelen «Alt rundt er det samma»

For et år siden ville jeg sagt at Daniel Kvammen må ha hørt mye på Stein Torleif Bjella. Nå må jeg snu det rundt; på «Alt rundt er det samma» fremstår Bjella som eleven, og Kvammen som læremesteren. I rollen som moderne popmusiker er Bjella relativt ny, men han kler denne rollen også. Nå vil han nok aldri bli en klassisk popsjarmør. Til det er den hverdagslige og underfundige stemningen han fyller låtene sine med for særegen. Livet utenfor allfarvei skildres med både humor og varme.

Teksten er, som vanlig hos Bjella, kjernen i denne låten. En fin, liten historie spilles ut foran oss. Noe som mange kan kjenne seg igjen i. Bjella får meg til å tro på det enkle i kjærlighetens labyrint. Samtidig som han får frem hvor vanskelig det kan være å gjøre det enkelt; det skal så lite til før vi trår feil. Som han synger: «Me stevna fram som brøyteplogen». Og det skal så lite til før vi ikke tar steget i det hele tatt. Bygdelivet vs bylivet er ingen ukjent kontrast som stilles opp i Bjellas tekster. Så også her, men denne gangen er det en kommentar til hvordan kjærligheten ikke er noen spøk, «korkje her eller i tettbygde strøk».

Dette er ingen storslått arrangert poplåt, men en behagelig gitardrevet perle som lukter på både folk- og country-uttrykk. Myke trommer spiller en birolle, sammen med en bass som ikke gjør mer ut av seg enn akkurat det låten har behov for. De lyse og enkle pianoslagene gir sterkest Kvammen-assosiasjoner, sammen med rytmegitaren. Stein Torleif Bjella har forflyttet seg med små skritt mellom ulike musikalske uttrykk siden vi først ble kjent med han. På «Alt rundt er det samma» viser han igjen at han først og fremst er en dyktig låtskriver, uansett hvilken sjanger han prøver seg på.

I november og desember tar han med seg de nye låtene på veien og stiller seg opp på store og små scener, fra Mo i Rana i nord til Lyngdal i sør. Basert på denne første låten, og det vi vet om Bjellas univers fra tidligere, er det ingen gode grunner til å holde seg hjemme når han kommer til en scenekant nær deg.

Her kan du søke etter og låne musikk, noter, tegneserier og bøker i Deichmans katalog