Av: larsjunge Anmeldelser 21. september 2016

Plateanmeldelse: St. Thomas – «A Mouse In A Crowded House»

st thomas

Artist: St. Thomas

Album: «A Mouse In A Crowded House» (2016)

Plateselskap: Racing Junior

4

Første gang jeg så St. Thomas var på Garage i Bergen hvor jeg jobbet som DJ i en årrekke. Han var oppvarmer for et Oslo-band jeg har glemt navnet på. Jeg har ikke glemt navnet på St. Thomas. Dørvaktene på Garage var blaserte etter å ha sett store og små artister flere ganger i uken, år ut og år inn, nede i den innrøykte kjellereren. De var ikke videre imponert over den skingrende stemmen til St. Thomas. Ei heller det lite raffinerte gitarspillet hans. At han klønte litt med minidiskspilleren med trommebeats. Dørvaktene var lite imponert.

Jeg ble fjetret. Normalt sett så jeg tre fire band i uken på den tiden der. St. Thomas bød på noe de andre ikke hadde: melodier. Jeg var dessuten ikke fremmed for artister som Will Oldham på den tiden, så artister som ikke kunne synge som Freddie Mercury var ikke noe problem for meg. St. Thomas pleide også å spille på gaten i Bergen, i undergrunnen ved Bystasjonen. Det hjalp ikke akkurat på imaget selv om det ikke er noe galt i det. Noen år senere kom den fantastiske debutplaten «Mysterious Walks» (2000) og jeg fikk rett i min vurdering av den uslipte diamanten jeg så som oppvarmer den gang da.

Denne posthume utgivelsen består da altså av noen demoer som var plukket ut til å skulle bli en plate, men som kjent døde St. Thomas før de kom så langt. Han var etter sigende ganske sliten på tidspunktet da dette materialet ble spilt inn. Som man kan høre har de ikke gjort så mange takes. Det er gjort «fort og gæli» som man sier, men samtidig er det jo da også mer genuint. Noen låter er over stokk og stein, mens andre, som «Medicine» er fokusert og han synger bra akkompagnert kun av gitar og kalimba. To tomler opp. Siste halvdel av platen er vesentlig sterkere enn første halvdel.
Det er ikke perfekt, men det har aldri vært greia med St. Thomas i utgangspunktet. Det skulle ikke være perfekt. Det skulle ikke være flinkis. Denne modus operandi til tross: det tok ham hele veien til Royal Albert Hall.

Denne utgivelsen kommer i sammenheng med en ny, helaftens dokumentarfilm om St. Thomas.

thomas02

Her kan du søke etter og låne utgivelser, noter og bøker i Deichmans katalog