EP-anmeldelse: Living – Living EP

Living-cover (1)

Artist: Living

EP: Living EP (2016)

Plateselskap: Brilliance Records

5

Bergen er jo på mange måter tropisk. Alt regnet gjør at kloroyllet er på styrke 10 sammenlignet med østlandet, som ligger på en litt kjedelig 3er i styrke.
Uansett, mitt syltynne poeng er at tropikaliapoporkesteret Living er prosjektet til brailianske Lucas de Almeida som er bosatt i nettopp Bergen. Det er dog flere og andre faktorer en klorofyll som knyter vestlandshovedstaden til latinamerika. Matias Tellez er ikke fremmed for å inkoroporere tropikalia i sine låter. Sondre Lerche har alltid vært tydelig på at han digger Os Mutantes. Living er da produsert i samarbeid med Njål Sol som da følgelig spiller i Matias Tellezs Young Dreams, så verden er ikke sååå stor.

Living spiller er luftig og esoterisk form for psykedelisk pop som er veldig vanskelig å mislike. Panorerernde synthesizere svinger inn og ut av høytalerne, perkusjonen rasler avgårde. Mye klang, messende vokal som tidvis høres har en slags indisk frasering i mine ører. På åpningskuttet «Risen» er da vitterlig noen indiske trommer også. Leken sjangerblanding. Kreativt og kult.

Låten «Intuition» har et ganske etnisk vers uten at det blir helt NRKs Jungeltelegrafen. Ikke at det hadde gjort noe, for all del, men om man skulle katalogisert Living etter skjønn, så ville den havnet under pop og ikke verdensmusikk. Men det er nok av eksotiske og utypiske instrumenter i lydbildet her, i tillegg til de konsvensjonelle. Oppløftende, interessant og stimulerende.
Nok en spennende utgivelse fra vestlandet som sniker seg inn på listen min på tampen av året!

rsz_living_promoep2016_haara01

Singelanmeldelse: Young Dreams – Of The City