Av: Victor Josefsen Anmeldelser 7. desember 2016

Singelanmeldelse: Spielbergs – «Ghost Boy»

Artist: Spielbergs

Singel: «Ghost Boy» (2016)

Plateselskap: Furuberget

5

Gled dere til monumentale «Ghost Boy», skriver jeg i anmeldelsen av Spielbergs debutsingel «Daisy! It’s the New Me». Og det er bare å glede seg, låta som Spielbergs slipper i desember er med på Fysisk Format sin Bransjevelter #11, som er ute 9. desember. «Ghost Boy» er et av de beste eksemplene på ny norsk sterk musikk, selv om gruppa består av en gjeng med lang fartstid (les mer). Og nettopp det at de har vært i gamet så “lenge” er en av grunnene til at «Ghost Boy» er en sabla bra låt, med god melodi som åpenbarer seg mer og mer etter hvert. Disse gutta er vokst opp med, og har hørt mye indie-relatert musikk, dermed er influensene mange, noe som gjenspeiler seg i «Ghost Boy». – Åpningsriffet er inspirert av sci-fi-klassikeren «Nærkontakt av tredje grad». “Derfor ble låta lenge kalt Spielberglåta på øvern” , forteller Spielbergs til Bransjevelter #11. Spielbergs forteller videre til samme magasin: “«Ghost Boy» var vanskelig for oss å lage. Den måtte jammes fram opptil flere ganger, og vi la den vekk flere ganger, før vi klarte å lande den” .

Spielbergs har landet «Ghost Boy» fortreffelig:  Med  dvelende, søkende stemninger, en dose av Arcade Fires widescreen indie (altså før de ble discofrelst) og post-rock. Dette er «jamming» på toppnivå, og som på singelen «Daisy! It’s the New Me» er det kjemi og kommunikasjon Spielbergsene i mellom. Selv sier de i presseskrivet: Låten er spilt inn med drømmeteamet Tord Øverland Knudsen (The Wombats) og Marius D. Hagen (Team Me) og mikset av Andreas Westhagen (Carnival Kids). Spielbergs har ordene i behold. Gitar (herlig «twang»), trommer (perfekt anslag) og vokal (enda bedre enn på den forrige singelen) spiller virkelig på lag. Og produksjonen kan ikke gjøres bedre. Spielbergs tar uttrykket et nytt steg videre med «Ghost Boy», og det blir spennede å følge dem videre. Jada, vi “maser” mye om årets beste låter i denne bloggen, og det har jeg tenkt å fortsette med her og nå: Spielbergs «Ghost Boy» vil havne høyt Årets beste norske låter 2016 lista mi ihvertfall.

Victor Josefsen

Spielbergs spiller på Last Train 26.01.2017.

Spielbergs «Ghost Boys» blir å høre på Fysisk Format sin Bransjevelter #11.