Av: larsjunge Anmeldelser 18. mai 2017

EP-anmeldelse: Boy Pablo – «Roy Pablo»

roy pablo cover EP

Artist: Boy Pablo

EP: «Roy Pablo» (2017)

Plateselskap: 777 Records

4+

Ny epost i inboksen. «Ny musikk: Boy Pablo fra Bergen». Vedlagt en pixelert video av en ungkalv med gul bøttehatt og gitar. Hva slags musikk? Ren gitar, bossanova, rytmeegg, litt knipsing. Høres kanskje litt ut som en Sean O’Hagan (The High Llamas) komposisjon? Herlig melodilinje med vokalen. God diksjon og uttale. Kult lydbilde. Høres litt ut som Matias Tellez krysset med Sondre Lerche. Hvem er det som har mixet dette, mon tro? Hm. Matias Tellez gitt! Liten verden. (Tellez har mixet 3 låter fra Ep’en, red. anm.). Selve produksjon har Boy Pablo gjort selv, med Erik Thorsheim som en slags medprodusent.

Boy Pablo er altså den 18 år gamle Pablo Muñoz fra Chile og Norge. I likhet med allerede nevnte Tellez og Lerche debuterer altså også Muñoz i meget ung alder. Han fremstår også som særs moden for alderen i uttrykket (det musikalske, i værtfall) i likhet med Tellez/Lerche, men i motsetning til disse to har Muñoz kanskje enda mer popensibilitet? Melodilinjene hans setter seg umiddelbart i hjertet. Han blir selsvagt godt hjulpet av Tellez’ ekstremt smakfulle mixegenskaper.

Roy Pablo EP byr på popmagi av i pureste form. Sjekk bare låten og tidligere singel «Ur Phone». Det er noe uskyldsrent og oppfløftende ved hele låten. Og den høres ut som den er spilt inn i et annet studio, på annet utstyr. EP’en siste låt, «Ready/Problems», er kanskje den sterkeste. Den høres ut som en salgs ultratilgjengelig versjon av Sondre Lerche. Det gjør foresten «Dance Baby!» også. Gullkuttet Sondre Lerche aldri skrev. Catchy til tusen. Sparer den eventuelle femmeren til albumet.

Her kan du søke etter og låne utgivelser, bøker og noter i Deichmans katalog

Matias Tellez

Sondre Lerche