Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Bent Inge Hvitstein Intervjuer 1. juli 2017

Intervju med LULI: – Jeg synes det er viktig å få frem budskapet om at man er god nok

Trommeslageren fra Frk. Fryd, Julie Enger Børresen har gått solo som LULI.

Trommeslageren fra Frk. Fryd, Julie Enger Børresen, har gått solo som LULI. Foto: Ylva Teigen Aas

 

Tekst: Bent Inge Hvitstein

Frk. Fryd avsluttet 2015 med en avskjedskonsert. Et udramatisk oppbrudd etter ti års samarbeid, som også skulle bli en ny start for trommeslager Julie Enger Børresen. Under artistnavnet LULI har hun tatt noen steg bort fra de tøffe rockerytmene vi ble vant til fra Frk. Fryd. Foreløpig har hun gitt ut tre singler, der vi kan høre en sterk tilnærming til melodiøs og dansbar indiepop.

Bakgrunnen for artistnavnet er at hun ble kalt LULI da hun var liten, og det er allerede mange artister som heter Julie. Dermed valgte hun en annen og «lettere» versjon av navnet. Hvis du skal finne henne på facebook og instagram, må du søke etter «lulimusikk». Vi har snakket med Julie om hvordan det er å stå på egne musikkbein, og om veien videre som soloartist.

Denne uka er hun på Island, der hun jobber på Stelpur Rokka. De samarbeider med norske LOUD, og begge er tilknyttet det internasjonale nettverket Girls Rock Camp Alliance. På programmet står blant annet kommunikasjonsarbeid, workshops og bandundervisning. Viktigst av alt, disse bandleirene er forbeholdt jenter og transpersoner mellom 11 og 17 år, der målet er å skape selvtillit og musikkinteresse hos deltakerne, under kyndig veiledning fra musikere og andre med tilknytning til musikkbransjen. LOUD har nylig avholdt én leir i år, og den neste er allerede 2. – 8. juli på Haugetun folkehøgskole utenfor Fredrikstad. Dit skal også Julie for å dele sin kunnskap med ungdommene.

 

Musikalsk bredde. Her hjemme ble vi for noen uker siden kjent med «Ka e greiå?», den tredje singelen til LULI, der hun trakk ned tempoet fra de to første singlene. Debutsingelen «Lukka øynene» var en varm og lun indiepoplåt, mens «Ingen smerte» var en drivende rocker.

Jeg prøver meg ennå litt frem, men synes de tre sangene jeg har gitt ut til nå viser litt av bredden i det musikalske landskapet jeg vil være i. Vi er mer rocka live enn på innspillingen, og jeg elsker å vise en annen side av meg selv på scenen, med mye trommer, koringer og melodiøse basslinjer.

Tekstmessig tar hun ofte utgangspunkt i noe hun har opplevd, og bygger en historie ut fra det. Budskapet hun gjerne vil få frem, er at man ikke trenger å være mer enn seg selv, og at man er god nok.

Jeg vil også vise at om du har mye følelser som bobler over, og kaos i hodet, er du ikke alene om det. Det går an å jobbe med seg selv for å få det bedre, og det er ikke noe dumt i det. Det å ta pauser, ta vare på seg selv først, og ha det bra med seg selv er den beste investeringen du kan gjøre, fordi du får så mye mer å gi til andre og til verden. Følg drømmen og ha det gøy.

«Ka e greiå?» har noe av dette som utgangspunkt. Julie forteller at låten handler om ikke å skjønne seg selv helt, og hva man gjør her.

Jeg hadde en periode med mye kaos og stress, mest i hodet, der jeg var litt usikker på hva jeg holdt på med.

Låten ble påbegynt den tiende dagen av en skrivechallenge hun hadde med Katrin Frøder (Frøder) og Frida Amundsen (Cal) i kollektivet i fjor vår. De skrev én låt hver dag, som de fremførte for hverandre og ga tilbakemeldinger på.

Utrolig lærerikt og utfordrende og idégivende, ved at vi bare måtte få ut noe hver dag. Det var faktisk på påskeaften, etter at jeg kom hjem fra en fest, at refrenget til «Ka e greiå?» ble dannet. Nå er jeg i gang med å lage en musikkvideo med produksjonsselskapet ReinJam til låten, som vil vise hvordan vi mennesker hele tiden møter dette spørsmålet: «Ka e greiå med meg?». Det er bare å glede seg til å se denne!

 

Coveret til "Ka e greiå?", som Julie har malt selv.

Coveret til «Ka e greiå?», som Julie har malt selv.

 

Fire blir til én. Tidligere har Julie delt på ansvaret for låtskrivingen med de andre bandmedlemmene. Da var det flere diskusjoner for å ta mer gjennomtenkte valg i den kreative prosessen, der alle hadde like mye å si. Med seg inn i soloprosjektet hadde hun mange låter som hun opprinnelig hadde skrevet til Frk. Fryd. Nå er hun sin egen sjef, noe som kan være veldig ulikt bandhverdagen.

Likevel ser jeg på det å skrive alene mest som en frihet, selv om det også er litt rart og uvant å ha lederansvaret, ved å være den som har siste ordet. Men jeg begynner å venne meg litt til det.

Hun påpeker at hun fortsatt har muligheten til å skrive sammen med andre:

Jeg var på Songfarm i midten av juni, der jeg skrev med mange andre artister og låtskrivere, som var veldig interessant og lærerikt. Jeg har også skrevet «Ingen smerte» sammen med Fay Wildhagen, som også spilte gitar i Frk. Fryd en periode. Jeg har også et veldig fint band med meg, som er med i arrangeringen av låtene, og det er gøy å teste ferdigstilte låter med produsenter i studio.

Tross hennes unge alder, har hun mange erfaringer hun tar med seg videre fra Frk. Fryd. Likevel føltes det litt som å starte på scratch da hun gikk fra bandmedlem til soloartist. Det å stå mer alene, og ta alle avgjørelser på egen hånd, omtaler hun som den største utfordringen.

Jeg var vant til å ha fire meninger om det meste, men nå er det mest opp til meg hvor mye jeg jobber for dette prosjektet. De andre i Frk. Fryd støtter meg også i solokarrieren, noe jeg setter stor pris på.

Nå som hun bor i Oslo, er det også et større musikkmiljø tilgjengelig, enn hva tilfellet var i Stavanger. Julie forteller at det har tatt litt lengre tid å komme inn i Oslo-miljøet, men at hun nå begynner å få litt oversikt.

Men det er ennå mye jeg ikke har forstått, så det er flere folk å samarbeide med, og flere folk å spørre.

Samtidig er hun glad for støtten fra hjembyen:

Jeg har spilt to ganger i Stavanger, og det er veldig bra stemning på LULI-konsert der. Så det er veldig godt å vite at jeg har med meg Stavanger-publikummet, også uten Frk. Fryd.

 

Musikk og kroppsbevissthet. En trommeslager er potensielt utsatt for fysiske plager. Julie har sertifisering fra Timani, der hun har fått kunnskap om kroppsbevissthet og koordinasjon hos musikere. Denne kunnskapen skal hun dele på en workshop om scenekunst på LOUD, der fokuset er på å være trygg på scenen, og forstå mer av det som skjer kroppslig når man blir nervøs.

En veldig nyttig og interessant utdanning, som har hjulpet meg mye med å lære å spille trommer uten å få vondt i ryggen og være så stiv i nakken, og slappe av når jeg spiller, ved å fokusere på kroppen. Vi lærer også nyttige verktøy for å takle følelser og tanker bedre, som er fint å ha med seg i undervisningssituasjoner.

Stelpur Rokka og LOUD avholdes i år for femte gang. Julie jobbet også på LOUD de to første årene. Hun forteller at det i tillegg til instrumentundervisning og samspill i band, også er fokus på kroppsbevissthet, sosiale rettigheter og kjønnsbalanse.

Det er utrolig givende og gøy å jobbe med så flotte mennesker og se hvor mye deltakerene utvikler seg på én uke, og hvor mye sikrere de blir på seg selv. Hadde denne leiren eksistert da jeg var ungdom, hadde jeg garantert dratt!

Til Island har hun reist sammen med to andre unge kvinner, fra den svenske søsterorganisasjonen Popkollo. Chi Westfelt er jazzsanger og jobber også med jazzleiren i Sverige, og Barbara Chamoun er produsent og jobber på elektroleiren der. Julie snakker positivt om det å lære av hverandre på tvers av landegrenser, og neste uke skal blant annet islandske Halla Randvendéttir bidra på LOUD.

 

2

Foto: Sara Andersson

Gode medhjelpere. En soloartist er uansett ikke helt alene med innspilling og fremføring av musikken. Både i studio og på scenen har Julie med seg mange gode samarbeidspartnere. Hun lister opp en rekke mer og mindre kjente navn fra et variert norsk musikkmiljø.

Jeg har med meg Knut Heggheim på gitar, Halvor Bekken Aschim på bass, Torje Breidablikk på trommer, og litt forskjellige råe korister i ulike byer i Norge! Katrine Stenbekk Ødegård (Kalandra), Sofie Enger og Helle Larsen (Jadudah) i Oslo, Frida Lydia Hansen Virtanen i Tromsø og Emilie Eie i Stavanger. Er utrolig glad for å ha med meg så mange bra folk.

Hun fortsetter:

I studio har jeg spilt inn med Yngve Andersen (Blood Command) i Bergen, og på siste singel hadde jeg med Tor Arne Vikingstad (Sløtface) på koring og litt gitar. Han var også med og spilte på Hulen i Bergen og han blir med på Slottsfjell! Frida Amundsen var også med på første singelen «Lukka øynene». Jeg har også vært i studio med Bjarte Lund Rolland (Kvelertak).

Nylig har hun også fått en manager med samme fornavn, Julie Rynning.

Det blir deilig å ha en sparringspartner fremover nå som det er mye som skjer!

 

Festivalsommer. På spørsmål om hva som er drømmescenen i den fremtidige karrieren, svarer Julie: – Roskilde! Før hun kommer så langt, er det andre festivaler som står for tur. Sommeren til LULI består blant annet av opptredener på Urørt-scenen på Slottsfjell onsdag 12. juli, Gladmatfestivalen i Stavanger onsdag 19. juli og Fjellparkfestivalen i Flekkefjord lørdag 22. juli. I tillegg skal hun spille en konsert som foreløpig er hemmelig, så her gjelder det å følge med på oppdateringer fremover. På oppfordring om å fortelle hvor hun gleder seg mest til å spille, svarer hun Slottsfjell.

Det er den første ordentlige festivalen jeg var på. Jeg husker at jeg så Mew, satt på skuldrene til ei venninne og tenkte, shit, så sykt bra og vakkert! At jeg skal spille her i år med LULI er helt rått, og jeg er veldig takknemlig for det! Da vi spilte der med Frk. Fryd for noen år siden, var stemningen magisk. Det er så fin natur og gode folk!

Ettersom hun har vært trommeslager i mange år, føles det naturlig å spørre om hun kommer til å sette seg bak trommene på konserter, eller om jobben overlates til andre. Selv om hun har med seg trommeslager, klarer hun nok ikke helt å gi slipp på den jobben, er svaret.

Det blir i hvert fall én sang bak trommene på meg! Jeg har også med gulvtam kubjelle og ekstra perk foran på scenen. Til og med på akustiske konserter når jeg ikke har med noe, spiller jeg ofte litt lufttrommer, haha, kan jo ta med noe å slå på der også.

Vi har mer i vente fra LULI i tiden som kommer. Hun kan fortelle at hun har mange låter hun vil spille inn, og at det ligger et album på lur.

Men jeg skal skrive mye mer og velge ut de beste før albumet kommer ut, så flere singler kan forventes. Ellers står det på tapetet å skrive ny musikk med artisten Kajander til høsten.

 

 

Her kan du søke etter og låne utgivelser av disse og andre artister i Deichmans katalog.

 

Sjekk også:

LULI i musikalske sidespor – uke 34/2016

by:Larm 2014: Frk. Fryd overbeviste Rockefeller-publikummet

Frk. Fryd – Hvite løgner

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 10 andre abonnenter