Søk Meny Lukk
Lukk
Av: larsjunge Anbefalinger 19. august 2017

Oslo jazzfestival 2017: Henry Wu Presents: The Kamaal Williams Ensemble

kamaalwilliams

Tekst og foto: Lars Junge

De hadde knapt sluppet platen før de oppløste seg selv, Yussuf Kamaal, dette britiske bandet, utgitt på Gilles Petersons herlige etikett, Brownswood Recordings, i 2016. Bare en uke etter at de får prisen for årets gjennombruddsartist på jazz.fm.

Keyboardisten, Kamaal Williams starter opp dette nye ensemblet. Og det er minst like hipt som Yussuf Kamaal. Samme oppskrift, samme sound: jazzakkorder på rhodes-orgel, hyperaktive breakbeattrommer med jazzride, funkbass i 250 km/t og tverrfløyte/saxofon. Kuse-thight, som det heter.

Det er fredag og Oslo jazzfestivals nye hovedsete, Sentralen (i Øvre Slottsgate 3) byr på en minifestival inni selve festivalen. De har hele det gamle bankbygget å benytte seg av, og i alle rom er det konserter. På toppen, i gymsalen, spiller The Kamaal Williams Ensemble. Det er ikke stappfullt, tvert imot, det er på grensen til glissent, men bandet beordrer de kanskje 80 fremmøtte om å komme bort til scenekanten.

Så setter de i gang med sin coctail av Alex Reece-aktige akkorder og Stuart Zender-basspill. Så kommer tverrfløyten inn. Av og til er det vanskelig å ikke tenke på Ron Burgundy. Men det er steinkult. Og sjokkerende tight, samtidig som det kjennes løst. Bassisten er minst like kjapp som Thundercat, men går mer i retning funk der hvor Thundercat går i retning jazz.

The Kamaal Williams Ensemble spiller to sett på en time hver. Vi ser kun første sett.

 

Her kan du søke etter og låne musikk, noter og bøker i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 62 andre abonnenter