Av: David Jønsson Anmeldelser 21. september 2017

Plateanmeldelse: Dig Deeper – «In Central European Time»

Dig Deeper Fixed

Artist: Dig Deeper

Album: «In Central European Time»

Plateselskap: Alien Agency

5

Ah, endelig et nytt album fra den poncho-kledde gjengen i Dig Deeper. Det var på tide. «In Central European Time» er bandets tredje album og deres første på eget selskap. I produsentstolen har Anders Møller (Kåre & The Cavemen, My Midnight Creeps, etc.) styrt skuta med en stødig hånd. Selv om albumet kun inneholder seks spor, strekker disse sporene seg til gjengjeld langt utover horisonten. Bandet bruker god tid til å bygge opp låtene og bringer med seg den gode jam-følelsen de får til live inn i studio.

Åpninglåten «How Can I Be Certain?» drives frem av en tilnærmet motorik-rytme fra krautens verden og svevende steelgitar som suser i bakgrunnen. Det er ikke så langt unna det The War On Drugs har leflet med i det siste. Låten setter også stemningen for albumet. Tittelen er kanskje en henspeiling på den politiske uroen i Europa og i verden generelt? Hvordan sikre seg personlig frihet i usikre tider er et gjennomgangstema på albumet.

Det politiske oppgjøret fortsetter på «Stars Tonight (Have You Seen)», der tekstlinjen «disgusted by this government» er sentral. Introen minner meg litt om «Mere Lys» av Spids Nøgenhat, det danske bandet som også har frihet høyt på agendaen sin. «Stars Tonight (Have You Seen)» er helt klart albumets mest uptempo låt. Albumets absolutte høydepunkt for min del er «Don’t Ask Too Much», som kan ses på som en psykedelisk tagning på det bleke universet Richmond Fontaine og tekstforfatter Willy Vlautin opererer i. Dig Deepers Einar Kaupang er uttalt fan av Richmond Fontaine og det merkes godt, noe som selvsagt bare er positivt. Her er det også meget lekkert gitarspill fra duoen Øystein Braut (også kjent fra Electric Eye) og Einar Kaupang. «The Ticket» er albumets korteste spor og byr på fin koring fra kompisene i The Switch, og fremstår som et annet høydepunkt på platen. «In Central European Time» avsluttes med «Sky Brown Sky», som er seig og bakpå med sitt repeterende og narkotiske bassriff, før den åpner seg helt opp fire minutter ut i låten og utgjør en forrykende avslutning. Far out, man.

Dig Deeper har snekret sammen et meget solid album som viser et band i toppform. «In Central European Time» er mørkere og mer utflytende enn forgjengeren «How You Spend Your Days», men det kler absolutt bandet. Her snakker vi sterk politisk psykedelia fra frihetrockens norske fanebærere.

Dig Deeper. Foto: Julie Marie Naglestad.

Dig Deeper. Foto: Julie Marie Naglestad