Lager symfoni av bøker og bokstaver på Deichman
Av: Victor Josefsen & Bråge Tuflåt
Hvordan vil det oppleves med en konsert på et bibliotek?
– Det blir magisk! Spesielt det å være fullstendig omgitt av lydene fra bøker og kunnskap, i surround, i mørket midt inne blant hyllene. Det blir jo som å eksistere i en slags Blade Runner enhanced-enhanced-enhanced virkelighet av biblioteker og bøker.
– Man kan enten dykke ned i lydlandskapet og fokusere på de soniske nyansene og prøve forstå hva det “er”, men det er like mye en musikalsk intuitiv opplevelse å bare lytte til. En slags symfoni, bare at nå er det bøker og biblioteker i orkesteret – ikke strenger, buer og musikanter.
Hvordan kom du på ideen om å lage musikk av “bøker”?
– Jeg har alltid vært veldig tiltrukket til biblioteker og bøker. Jon Bings sci-fi-fortellinger om stjerneskipet Alexandria som sprer kunnskap mellom galaksene, og åpningsscenen til «Ghostbusters» der kartoteket går amok, var enorme påvirkninger i oppveksten. Disse to, samt å ha sverget evig troskap til «Den uendelige historie» av Michael Ende, sådde frøene for dette prosjektet allerede på 80-tallet. Så det er først og fremst et lidenskaps-prosjekt, en drøm som går i oppfyllelse.
– Men også konseptuelt ønsket jeg å utforske lyden – den soniske teksturen – av fysisk kunnskap, med et utgangspunkt i at vi bygger oss en verden der kunnskap og informasjon mer og mer blir lagret og utvekslet digitalt. Har vi et lydunivers vi kommer til å miste? Hvordan høres det “nye” universet til kunnskap ut? Former lydene kunnskapen på noen måte? Verket prøver å undersøke disse utfordringene, gjennom å se på soniske omgivelsene til informasjon fra en musikalsk vinkel.
Musikkvideo & teaser fra verket samt omtale og making-of fra komponisten
Om komponisten
Gisle Martens Meyer er en prisbelønt norsk artist, komponist og media kunstner, som begynte med elektonika prosjektet “Ugress” i 2000 og nå arbeider som media kunstner, komponist, produsent og utøver innen samtidskunstfeltet i hele Europa. Hans arbeider har et popmusikalsk, elektronisk og filmatisk uttrykk, med musikk og live visuals som grunnleggende elementer. Verkene utforsker ny teknologi, digital kultur, sosiale medier og fremtidsnær sci-fi, og hvordan disse feltene påvirker oss både som individer og samfunn.
Martens Meyer har tidligere gjort verk som utforsker og presenterer spesielle lyder og problemstillinger rundt vårt moderne samfunn, med bl.a. «Den Siste Fergen» som kombinerte en vestlandsk ferge med blackmetal og folk, «Organoskopi» et konsertverk fra innsiden av orgelet i Stavanger Konserthus, og «Wowls In The Moss», som kombinerte lyden av mose med mobiltelefoner og nettbrett. Han har gjort produksjoner og bestillinger for en rekke nasjonale og internasjonale institusjoner og festivaler bl.a. Bergen Filharmoniske Orkester, Carte Blanche, Nasjonalballetten, NRK, Festspillene i Bergen, Rikskonsertene, SONY Computer Entertainment, BIT20 Ensemble, Tanzhaus NRW Düsseldorf, Cinematekene i Norge, Marseille Europeisk Kulturhovedstad 2013, KORK, SALMON Barcelona, Stavanger Konserthus, InShadow Lisboa, MarteLIVE Festival Roma, ZKM Karlsruhe.
Informasjon
Atrophy In The Key Of Dreaming Books – konsertverk basert på lyden av bøker og biblioteker
Deichman Hovedbiblioteket
Onsdag 25 april, dørene og baren åpner 19, konsertstart 20.
Arrangementet er gratis.
Facebook event: Konsert: Ugress – Atrophy In The Key Of Dreaming Books
Prosjektets nettside, med bakgrunn, omtale, fotos