Plateanmeldelse: Lonely Kamel – «Death’s-Head Hawkmoth»

Artist: Lonely Kamel

Album: «Death’s-Head Hawkmoth» (2018)

Plateselskap: Stickman Records

5+

Først og fremst må jeg innrømme en ting.
Jeg er en sucker for Lonely Kamel.
Har alltid vært det. Helt siden jeg først så dem på Vårfestivalen på Grünerløkka. Da hadde de riktignok holdt på en fem års tid, men som den ignorante føkkern jeg er, hadde jeg ikke fått med meg denne gjengen før 2010.

Men altså. Lonely Kamel er tilbake fra «Shit City» (2014-albumet) – som i følge dem selv oppsummerte brukbart hvordan tingenes tilstand var for fire år siden. Sikkert ganske bedritent. I byen. Men det er bare antagelser, selvsagt. Nå er de i alle fall tilbake med ny plate og nye gitarer. Kamelsa har gjort et aldri så lite gitarspillerbytte. Ut gikk Lucas Paulsen og inn kom Vegard Strand Holthe, kjent fra blant annet El Cuero og Kosmik Boogie Tribe (som også er ute med ny plate – «We`re Not Here To Fuck Spiders»). I tillegg har de med seg Jøran Normann på gitar på denne nye skiva. Normann var også med å turnere med LK i fjor, og om jeg ikke husker feil så har jeg lest at han nå er en del av bandet. Han turnerte i alle fall sammen med LK i EU i april.

Men til poenget.
«Death`s-Head Hawkmoth» betyr dødningehodesvermer og er Lonely Kamels femte album siden de slapp sin første selvtitulerte skive, «Lonely Kamel», helt på tampen av 2008.

Åpningssporet «Fascist Bastard» starter med at trommis Espen Nesset dæljer på en kinesisk gong, så to gitarer, anført av Thomas Brenna og Vegard, som drar av et snerten lite riff før en tsunami i slow motion av gitarer, bass og trommer velter inn i øregangene. Litt sånn som de femten første sekundene i «Forever My Queen» med Pentagram (for øvrig noen av de beste femten sekundene der ute). Bare i slow motion da. Et sånt lite riff som man av en eller annen grunn fester seg til trommehinna. Så: Enda et slag i gongen. Dette er seigt og fantastisk. Jeg ser for meg hvordan Nesset sitter bak der på den lave trommestolen sin og mater på i et føkkings superseigt og deilig tempo. «Kingdom falling, ships are coming, the waves are roaring». Det er bare å lære seg det utenat med en gang for dette blir garra allsang på John Dee 18. mai.

I «Psychedelic Warfare» viser Brenna hvor føkkings god han er til å være vokalist i Lonely Kamel. Angstfylte og søvnløse netter i litt overraskende jovialt, men fett riff.

«Inside» er helt Rudolf Steinerskolen der alle får lov til å gå amok på hvert sitt instrument i starten.

«More Weed Less Hate» kunne også vært en Motörhead-låt. På «more weed less hate»-strofa får til og med Brenna en sånn derre Ian Lemmi Kilmister-snert som i refrenget på «Ace of Spades», der han liksom går opp på sisten ordet. Fett.

På sistesporet, «The Day I´m Gone», får Brenna lov til å styre showet nesten aleine de første minuttene, før resten av kara kicker i gang no seige riff, nesten som bestilt, helt perfekt seigt og deilig. Som å tryne med hodet først ned i gulvet på Krøsset med kjeften åpen. Og når Vegard Strand Holthe drar i gang gitarrunkinga er det faen ikke lett å ikke drømme seg bort til et eller annet digg sted med masse gitarsoloer og klissete gulv av øl og Vegard Strand Holthe på gitar og den nye skiva til Lonely Kamel som vi hadde venta på så lenge, helt siden 2014 da de slapp «Shit City». Og nevnte jeg sounden på denne plata? Helt sinnsykt bra.

«Death`s-Head Hawkmoth» oppsummerer Lonely Kamel helt korrekt. Det skulle bare mangle, kan du kanskje si, men jeg mener at hele albumet er en slags ferd gjennom subsjangere av rocken som bare Lonely Kamel kan. Det er breibeint. Med den ene Vans-skoen i 70-talls psykedeliagrøfta, mens den andre i bluesrocken. Veien mellom asfalteres med stoner og i det fjerne kan du skimte en solnedgang over en ørken med kaktuser og lave høyspentledninger som nesten subber langs bakken. Liker du noe av dette, kommer du til å like «Death`s-Head Hawkmoth». Og for all del – pell deg på konsert!

Ferske spor uke 15/2018 med Lonely Kamels «Psychedelic Warfare»

Ferske spor uke 4/2018 med Kosmik Boogie Tribes «We’ve Got the Cash»

Motörhead i Oslo Spektrum 2015