Av: Victor Josefsen Anmeldelser 10. mai 2018

Plateanmeldelse: kathinka – «kathinka»

Artist: kathinka

Album: «kathinka» (2018)

Plateselskap: Apollon Records

5

Bergensbaserte kathinka består av vokalist Annette Kathinka Servan, Richard Myklebust på gitar, Morten Cederberg på bass og Kim Åge Furuhaug på trommer, medlemmer fra The Megaphonic Thrift, Misty Coast, Bloody Beach og Great News ++.

Vi har tidligere omtalt flere av låtene på den selvtitulerte debutplata til kathinka. Vår anmelder omtalte den første singelen slik: Låten «Peace and Love» er en nydelig midtempo-sak med sjøsyke gitarer, drømmende vokal, full av detaljer, som aldri tar over, som får fokus når det er deres tid til å skinne. Og den andre singelen «At Least I Tried» ble «tagget» poppsykedelisk lekkerbisken. I tillegg hadde vi premiere på kathinkas tredje singel, «Dusty Road», kathinkas musikalske roadmovie epos.

De resterende sporene på plata holder omtrent samme høye standard som disse. Uttrykket i «Rocket» og «Think Tank» er pop og støy i skjønn forening. kathinka fester de melodiøse pop-elementene, de My Bloody Valentineske støy-skjærene og elektronika-flakene finurlig til hverandre slik gamle tanter lager finmaskede kniplingsgardiner – med slik presisjon og nøyaktighet at det hele lyder sømløst og på samme tid detaljrikt.

Detaljene skaper variasjon i det tilsynelatende homogene soundet på plata, som på Misty Coast sin knallfine plate (også selvtitulert) fra i fjor. Jeg er nesten fristet til å kalle både Misty Coast og kathinka lydkunstnere pga. den smarte og smakfulle måten de integrerer effektive og effektfulle lyder på, enten de (her: kathinka) «trøkker» på («Rocket») eller bruker mer varsomme grep («Yesterday»). Disse lyd-finurlighetene skaper ekstra boost i uttrykket.

Som med den nevnte Misty Coast-utgivelsen har kathina har laget en plate som oser av musikalsk lekenhet. Med andre ord, falt du for Misty Coasts knallfine plate i fjor vil du falle for kathinkas plate i år.

kathinka