Av: Victor Josefsen Anmeldelser 17. juli 2018

Plateanmeldelse: EstherOrkester – «Why We Woo»

Artist: EstherOrkester

Album: «Why We Woo» (2009)

Plateselskap: Barefoot Records

5

Esther Buchmann er skikkelsen sentral i dette i utgangspunktet enmannsorkesteret, for la oss nå ikke villedes av ordet «orkester» i dets tradisjonelle forstand. Dette er vidunderlig og detaljrik popmusikk med islett av allmennslukende jazztendenser og kabaret med hovedfokuset knyttet til en sjelfull singer/songwriter-stil.

Pianoet spiller en vesentlig rolle i uttrykket, og mindre imponerende er det ikke at Ole Storli attpåtil er blind. Og selvsagt Buchmanns stemmeprakt. Hun går tidvis Joanna Newsom og Regina Spektor i næringen, kanskje ikke når det kommer til stemmelyd, men mer på stil og kunstretning. Det er lov å trekke frem CocoRosies halsbrekkende fremføringer og Kate Bushs vokale krumspring uten at Buchmann trenger å drukne i drøssevis av referanser av den grunn.

«Me+You=True» er platens vakreste innslag. En lyrisk triumf full av omsorg fremført på upåklagelig vis over et iørefallende pianotema og krydret med detaljer fra Håkon Berres programmeringstjenester. Fortsettelsen krever ingen adskillelse av låtene, for sammen som en helhet fungerer dette utmerket.
På andrestemme i «Achilles Heels» finner vi også sørlandsjenta Tori Wrånes, og bare det alene er jo hyggelig og observere for en sørlending.

Vi introduseres også for en strykekvartett på et par låter, noe som gjør sitt til å krydre den smukke stemningen Buchmann har skapt. Skal man likevel ha noe å utsette på «Why We Woo» kan det være at det hele føles noe stillestående, men bortgjemt lengst bakerst skjer det altså noe. Det kreves jaggu et lydhørt publikum, og det er det ikke alltid vi har tålmodighet til å være. Platen gjør uansett nok inntrykk til at jeg blir litt betatt, rett og slett.

Denne anmeldelsen er tidligere publisert på musiq.no (nå nedlagt)
Tekst: Geir Atle Ellingsen

Geir Atle Ellingsen er 38 år, opprinnelig fra Birkeland i Aust-Agder, all-time favorite band The Beach Boys! Redaktør hos Musiq.no fra 2004-2011, skribent fra 2002. Jobbet som frilanser i lokalradioer og lokalaviser. Laget musikkfestival i 2005 og 2006, samt konsertarrangør fra da og til nå. Jobbet som kulturprodusent på Ingebrigt Davik-huset i Brattvåg. Jobber nå som kulturrådgiver i Grimstad kommune. Ellers jobba som bookingagent og manager for hhv. 6 og 2 band/artister – mest på idealistisk grunnlag.