Av: albert Anmeldelser 8. august 2018

Øya 2018 – SASSY 009

Å skrive en omtale av årets første konsert på Øya 2018 må alltid vurderes etter både dagsform og hvordan starten av dagen har vært værmessig. Med regn på formiddagen og høy luftfuktighet var det spennende å se hva slags konsert elektronikarioen SASSY 009 ville by på inne på Sirkus-scenen.
Av:  Albert Alfiler

Å skrive en omtale av årets første konsert på Øya 2018 må alltid vurderes etter både dagsform og hvordan starten av dagen har vært værmessig. Med regn på formiddagen og høy luftfuktighet var det spennende å se hva slags konsert elektronikatrioen SASSY 009 ville by på inne på Sirkus-scenen.

Forventningene er høye etter omtale fra både Pitchfork og i-D, SXSW-opptreden og gode skussmål fra bransje. Spørsmålet er hvor mye kan man gjøre på en scene med hardtslående produsert industriell beat, fløyteriff og sang? Tydeligvis ganske mye.

Trioen kommer ut på scenen og ser komfortable ut der noen av dem står i neongrønn kjole, andre i hardstylebukser og gule slør kneppet fast til antrekket. Den første tanken som slår meg er at dette ligner mer på en kunstperformance enn en konsertopptreden, men så setter beatmaestroen Sunniva Lindgård på første låten og jeg lærer fort at å prøve å sette denne trioen i bås, er ikke så lurt. De er rutinerte på den store scenen, publikum bobler av spenning og hoder nikker i takt med de suggerende rytmene til SASSY 009.

Utstråler selvsikkerhet på den store scenen

Alle de tre medlemmene danser på hver sin unike måte som utstråler selvsikkerhet og trioen er godt koordinert med vokalene sine, og de fremstår som øvet på den store scenen i Sirkus-teltet. La gå at vokalen drukner noe i lydbildet i begynnelsen, men fløyteriffene til Johanna Scheie Orellana sitter godt sammen med elektronikasporene. Hun får også god hjelp fra Teodora Georgijevic, de to drar vokalene sammen og assisterer med bytte av fløyter i samme låt.

Konserten drar seg tydelig opp i andre halvdel, og svetten renner både hos undertegnede og samtlige mennesker i publikum som danser til låtene. SASSY 009 lar aldri låtene nå helt rave-tilstander på den store scenen, men tar oss heller med på en berg- og dalbane i dansbarhet i settet deres. «Are You Leaving» er et høydepunkt, og trioen har klart bragden med å balansere mellom det industrielle DJ-settet og en stødig konsertopptreden. Trioen bærer solid preg av at de er trygge på scenen, de viser gjennom dans at de digger musikken de skaper og dyrker det unike uttrykket som SASSY 009 besitter. Ikke verst for den første konserten på Øya 2018.

Johanna Scheie Orellana/Sassy 009 (Foto: Øya/Maja Brenna)