Plateanmeldelse: Built to Spill – «Live»
Album: «Live» (2000)
Plateselskap: Warner Bros.
Tekst: Victor Josefsen
Built to Spills «Live» er absolutt ikke en liveplate av typen «se hvor mange fans vi har», med publikumsbrøl som overdøver musikken, konsertversjoner som ikke tilfører noe nytt og der hensikten med utgivelsen kun er å sope inn mer penger. Tvert i mot: På «Live» er publikum tonet ned, produksjonen klar og det musikalske utrykket i front.
Her spiller Built to Spill seks egne komposisjoner pluss coverlåter av Love As Laughter, låtskriver Doug Martsch sitt tidligere sideprosjekt The Halo Benders og Neil Young. Bandets versjon av Neil Youngs «Cortez the Killer», som varer ca. 20 minutter (deres egen «Broken Chairs» er nesten like lang), glir rett inn sammen med Built to Spills eget materiale; en ren hyllest til unike Neil Young. Og Built to Spills livealbum har forresten tre likhetstrekk med Neil Youngs doble liveplate «Weld» (1991).
For det første består plata av en del lange låter uegnet for radiospilling, dog, de er i mindretall. (Neil Young kuttet for øvrig i tillegg pausene mellom låtene for å gjøre det enda vanskeligere for radiostasjonene). For det andre er begge albumene sterkt preget av den samme lett nasale, såre men samtidig gutsy vokalen. Det siste likhetspunktet er de dvelende, drivende og melodiøse fuzzgitarene som nesten uten forvarsel smeller over i hemningsløs «støy». I tillegg er «Cortez the Killer» med på begge utgivelsene.
«Singing Sores Make Perfect Swords» av Love as Laughter fra 1996 gjør Built to Spill en hjerteskjærende bra versjon av. The Halo Benders-coveren «Virginia Reel Around The Fountains» (fra «The Rebel’s Not In», 1998) er det heller ingenting å utsette på.
Fine coverlåter, men hva så med Built To Spills egne låter? Tilfører de egentlig noe nytt som forsvarer denne utgivelsen? Svaret blir ja, for det meste. I «Car» fra «There’s Nothing Wrong With Love» (1994) er «faktisk» er live-utgaven på mange måter å foretrekke: En intens, naken og svakt dirrende versjon med ny luft i produksjonen som pumper låta opp til nye høyder.
I «Randy Described Eternity», «Stop the Show» og «I Would Hurt a Fly» (fra en av nittitallets beste utgivelser «Perfect from Now On» , 1997), mangler live-versjonene noe av albumets finurlige låtprogresjoner, men bevares, det er meget bra live-versjoner, Built to Spill er i storform og leverer et helsikkes trøkk (som min kollega Stian sier det).
En av våre skribenter kåret Grateful Dead – Live at Cornell 5/8/77 til årets boks
Her en sak om Grateful Deads livespillinger
The Allman Brothers Band «At Fillmore East» – et av historiens beste livealbum
Sjekk også plateanbefalingen av Built to Spills «Perfect from Now On» (ikke live)
Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog